Show simple item record

dc.contributor.advisorKnigge, Jens
dc.contributor.authorFinserås, Ellen
dc.date.accessioned2024-07-19T17:21:12Z
dc.date.available2024-07-19T17:21:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188840525:52306891
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142528
dc.description.abstractDenne studien forsker på hvilke betydningsfulle faktorer som påvirker gjennomføringsevnen til et musikalprosjekt ved den enkelte skole. Studien har Grounded Theory som metodologisk tilnærming med symbolsk interaksjonisme som vitenskapsteoretisk posisjon. Sentrale begrep som forklares i oppgaven er musikal, skolekultur, diskurs og tverrfaglig samarbeid. Oppgaven sitt datamateriale består av 4 fokusgruppeintervjuer med informanter fra utdanningssektoren med ulik utdanningsbakgrunn. Gjennom koding og kategorisering som er tett på datamaterialet belyses betydningsfulle faktorer gjennom en fremvoksende teori og modell. Denne modellen viser til hvilke sammenhenger som kommer frem i analysen av materialet. De betydningsfulle faktorene i studien er skolekultur, lærer, elev, styringsdokumenter, lærerutdanning, musikkfaget sin status, rammefaktorer og tverrfaglig samarbeid i møte med et musikalprosjekt ved den enkelte skole. I oppgaven sin avsluttende drøfting kommer det frem at en av de betydningsfulle faktorene viser seg å være av avgjørende påvirkning for gjennomføringsevnen og dermed legger grunnlag for oppgaven sin «Grounded Theory». Oppgaven sin «Grounded Theory» vokser frem gjennom diskusjonen og den avsluttende drøftingen i dialog med litteraturen. Den sier at prioritering fra ledelsen er en avgjørende faktor. Studien er et bidrag til samar-beidssektoren og kunst- og kulturfeltet i norsk utdanning og ser sammenhenger på tvers av disse for å besvare sin problemstilling.
dc.description.abstractThis study investigates the significant factors that influence the feasibility of implementing a musical theatre project at each individual school. The research employs Grounded Theo-ry as its methodological approach, with symbolic interactionism as the theoretical framework. Key concepts explained in the thesis include musical theatre, school culture, dis-course, and interdisciplinary collaboration. The data consists of four focus group interviews with participants from the education sector, each with diverse educational backgrounds. Through close coding and categorization of the data, significant factors are elucidated, leading to the development of an emerging theory and model. This model highlights the relationships identified in the data analysis. The significant factors include school culture, teachers, students, regulatory documents, teacher education, status of the music subject, framework conditions and interdisciplinary collaboration in the context of a musical theatre project at each individual school. In the concluding discussion, it is revealed that one of the significant factors proves to have a decisive influence, thereby forming the basis for the study's "Grounded Theory." The "Grounded Theory" of the thesis emerges through the discussion and concluding analysis in dialogue with the literature, stating that leadership prioritization is of crucial importance. This study contributes to the collaborative sector and the arts and culture field in Norwegian education, examining cross-disciplinary connections to address its research question.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke betydningsfulle faktorer påvirker gjennomføringsevnen til et musikalprosjekt ved den enkelte skole?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record