Show simple item record

dc.contributor.advisorKnudsen, Cecilie Slinning
dc.contributor.authorAndersen, Celine Myhre
dc.date.accessioned2024-07-19T17:21:09Z
dc.date.available2024-07-19T17:21:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:34394952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142526
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er muntlighet i norskfaget og utforsker elevers oppfatning av muntlighet. Muntlige ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter i skolen, og anses derfor som en sentral del av opplæringen. Norskfaget har et særlig ansvar for at elevene i skolen utvikler denne ferdigheten, noe som aktualiserer tematikken og dets plass i klasserommet. Til tross for dette, antas det å være en avstand mellom idealene i læreplanverkene og praksisen som utspiller seg i undervisning. Målet med denne studien er å bidra til å redusere denne avstanden mellom idealene, og diskutere muntlighet basert på et elevperspektiv. Studien er kvalitativ og baserer seg på et semistrukturert gruppeintervju med fem elever på 9.trinn. Oppgaven søker elevenes stemme, og utforsker deres erfaringer og meninger knyttet til denne ferdigheten. Ved å bruke sosiokulturell læringsteori som et rammeverk, rettes oppgaven mot å forstå hvordan språk og læring fremmes gjennom samhandling. Hovedfunnene i studien tyder på at elevenes oppfattelse av muntlighet i skolen er generelt positivt, og det uttrykkes ulike reflekterte meninger omkring aspektet. De viser bevissthet knyttet til verdien av å lære sammen. Elevene knytter primært muntlighetsaspektet til taleferdigheter, samtidig som de viser reflekterte meninger underveis i samtalen der de snakker om verdien av å lære av hverandre og at samarbeid er vesentlig for deres læringsprosess. Likevel peker funnene på at skolen har muligheter til å utvikle sin praksis for å styrke elevenes potensiale og bevissthet på dette området, ved å inkludere elevene i hva som ligger i de ulike ferdighetene de selv skal utvikle.
dc.description.abstractThe topic of this master’s thesis is orality in the Norwegian subject and the thesis investigates students’ perception of orality. Oral skills are one of the five basic skills acquired in school and is looked upon as an essential part of learning. The Norwegian subject has a particular responsibility for students in school to develop this skill, something that actualizes the topic and its place in the classroom. Despite this, a discrepancy between the ideals of the curriculum and teaching practice is presumed. The goal of this study is contribute to reducing this distance between the ideals, and discuss orality based on a students’ perspective. The study is qualitative and is based on a semi-structured group interview with 5 students in 9th grade. The thesis seeks the voice of the students, and explores their experiences and opinions related to this skill. Using sociocultural teaching theory as a framework, this thesis aims to understand how language and teaching is promoted through interaction. The main results suggest that students perceive orality positively in the school environment, with several expressing thoughtful opinions on the matter. The students demonstrated awareness and understanding of the value of collaborative learning. While students primarily associated orality with speaking skills, they also presented reflected opinions throughout the interview highlighting the importance of peer learning and cooperation for their educational growth. Additionally, the results suggest that the school has several possibilities to enhance the students’ potential and awareness on the topic, for example by including the students in what is denoted in the skills they themselves are developing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«...også kan man få andre sine meninger og svar, sånn at man kan lære av hverandre»   Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ studie om en gruppe ungdomselever sine oppfattelser av muntlighet.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record