Show simple item record

dc.contributor.advisorSchmeding, Alexander
dc.contributor.authorBråten, Linnéa
dc.date.accessioned2024-07-19T17:20:35Z
dc.date.available2024-07-19T17:20:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187609924:22855565
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142510
dc.description.abstractI 2020 kom programmering inn i læreplanen for matematikk, blant flere fag. I tillegg fikk matematikk hovedansvar for programmeringsopplæringen. Ifølge Flø (2021, s. 3) handler programmering i matematikkfaget om at elevene skal lære å bruke algoritmisk tenking som en problemløsningsstrategi. Ettersom valget av lærebøker er en kritisk faktor for hva lærere underviser og hvordan de underviser (Kongelf, 2015, s. 84) er det interessant å undersøke programmeringsoppgavene i ulike lærebøker. I tillegg er programmering i matematikkfaget ganske nytt, og mange lærere mangler nyttig kompetanse i programmering. Dermed kan man anta at lærere ikke endrer programmeringsoppgavene i bøkene i stor grad, men bruker lærebokoppgavene slik de står. Formålet med studien er å bidra til mer kunnskap om programmering i matematikk 1T og å kartlegge styrker og svakheter i programmeringsoppgaver. Studiens forskningsspørsmål er: (1)Hva karakteriserer programmeringsoppgaver i lærebøker i matematikk 1T og hvordan knyttes oppgavene til PRIMM og UMC? (2)Hvilke temaer knyttes programmeringsoppgavene i matematikk 1T til og på hvilke måter knyttes programmering og matematikk sammen? Analysen har bestått av 63 programmeringsoppgaver fra tre lærebøker der jeg har brukt et analyseverktøy fra Bråting og Kilhamn (2022) som jeg har videreutviklet. Analysen består av tre delanalyser der jeg har undersøkt handlinger, programmeringsbegreper og matematiske begreper og koblingen mellom programmering og matematikk. Resultatene og diskusjonen viser at handlingene «forme og skape» og «følge en regel» er de mest fremtredende handlingene, og som oftest finnes kun en handling. Programmeringsoppgavene inneholdt lite av programmeringsbegrepet «feilsøke» og de typiske matematiske begrepene i programmeringsoppgavene var «funksjon», «likning», «tilnærming» og «aritmetikk». Av de matematiske begrepene kan «tilnærming» og «mønster» knyttes til «big ideas» i matematikken. De fleste programmeringsoppgavene lot elevene utforske nye matematiske ideer, hovedsamling gjennom numerisk tilnærming, eller bruke kjent matematikk som kontekst for oppgaven. Det var få programmeringsoppgaver der elevene kunne omformulere programmeringsideer til matematisk notasjon. Det samme gjelder oppgaver uten matematisk innhold.
dc.description.abstractIn 2020, programming was incorporated into the mathematics curriculum, among other subjects. Additionally, mathematics was given primary responsibility for the teaching of programming. According to Flø (2021, p. 3), programming in mathematics involves teaching students to use computational thinking as a problem-solving strategy. Given that the choice of textbooks is a critical factor in what and how teachers teach, it is interesting to examine the programming tasks in various textbooks (Kongelf, 2015, p. 84). Furthermore, programming in mathematics is quite new, and many teachers lack adequate programming skills. Thus, it can be assumed that teachers do not change the programming tasks in the books much but use the textbook tasks as they are. The purpose of this study is to contribute to the knowledge of programming in Mathematics 1T and to identify the strengths and weaknesses of the programming tasks. The research questions of the study are: (1)What characterizes programming tasks in Mathematics 1T textbooks, and how are these tasks related to PRIMM and UMC? (2)What themes are the programming tasks in Mathematics 1T related to, and in what ways are programming and mathematics connected? The analysis consists of 63 programming tasks from three textbooks, where I have used an analysis tool from Bråting and Kilhamn (2022), which I have further developed. The analysis consists of three sub-analyses where I have examined actions, computational concepts, mathematical concepts, and the connection between programming and mathematics. The results and discussion show that the actions "form and create" and "follow a procedure" are the most prominent actions, and often only one action was observed. The programming tasks contained little of the computational concept "debugging," and the typical mathematical concepts in programming tasks were "function," "equation," "approximation," and "arithmetic". Among the mathematical concepts, "approximation" and "pattern" could be linked to "big ideas" in mathematics. Most programming tasks allowed students to explore new mathematical ideas, mainly through numerical approximation, or used known mathematics as the context for the task. There were few programming tasks where students were asked to reformulate computational ideas using mathematical notation. The same applies to exercises without mathematical content.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleProgrammeringsoppgaver i matematikk 1T
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record