Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMitchell, Domhnall
dc.contributor.authorJohansen, Marie
dc.date.accessioned2024-07-19T17:19:34Z
dc.date.available2024-07-19T17:19:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574033:46871357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142481
dc.description.abstractDenne avhandlingen presenterer en studie av intertekstualitet til Shakespeares verker i Emily St. John Mandels roman Station Eleven og dens TV-adaptasjon med samme navn. Gjennom en litterær analyse med komponenter av adaptasjonsanalyse er målet med studien å forstå hvordan Shakespeares klassiske skuespill påvirker den narrative strukturen, karakterutviklingen og den tematiske dybden i Mandels verk og adaptasjonen. Analysen utforsker de ulike lagene av mening som Shakespeares tekster tilfører den post-apokalyptiske settingen i Station Eleven, og forskjellen det skaper i de to Station Eleven-verkene. Flere nivåer av intertekstualitet blir utforsket: tematiske forbindelser, karakterlikheter og plottparalleller. Forskningen utforsker også temaer som familierelasjoner, svik, tap, sorg og eksistensiell angst, og sporer disse elementene tilbake til Kong Lear og Hamlet og presenterer deres resonans gjennom Station Eleven. I tillegg analyseres karakterparalleller, som Arthur Leanders likhet med Kong Lear som en tragisk helt, og likhetene mellom Kirsten og Cordelia, samt Tyler og den komplekse tittelkarakteren og protagonisten i Hamlet. Utover disse hovedtekstene for analyse, vurderer studien også bredere forbindelser til andre verk av Shakespeare, som resonerer i Station Eleven gjennom temaer som den menneskelige tilstand. Dette inkluderer å undersøke hvordan fortellingene tar opp universelle temaer som kampen for overlevelse, søken etter mening, og kunstens og kulturens innvirkning på menneskelivet.
dc.description.abstractThis thesis presents a study of intertextuality to Shakespeare’s works in Emily St. John Mandel’s novel Station Eleven and its television adaptation of the same name. Through a literary analysis with components of an adaptation analysis, the aim of the study is to understand how Shakespeare’s classic plays influence the narrative structure, character development, and thematic depth in Mandel’s work and the adaptation. The analysis explores the various layers of meaning that Shakespeare’s texts add to the post-apocalyptic setting of Station Eleven, and the difference it creates in the two Station Eleven works. Multiple levels of intertextuality are explored: thematic connections, character similarities, and plot parallels. The research also explores themes such as family relationships, betrayal, loss, grief, and existential angst, tracing these elements back to King Lear and Hamlet and presenting their resonance throughout Station Eleven. Additionally, character parallels are analysed, such as Arthur Leander’s resemblance to King Lear as a tragic hero, and the similarities between Kirsten and Cordelia, as well as Tyler and the complex title character and protagonist in Hamlet. Beyond these main texts of analysis, the study also considers broader connections to other works by Shakespeare, which resonate in Station Eleven through themes such as the human condition. This includes examining how the narratives address universal themes such as the struggle for survival, the quest for meaning, and the impact of art and culture on human life.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleShakespeare and Intertextuality in Station Eleven and its adaptation
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel