Show simple item record

dc.contributor.advisorMadsen, Anders Aasgaard
dc.contributor.authorFossen, Helen Katrine
dc.date.accessioned2024-07-18T17:22:07Z
dc.date.available2024-07-18T17:22:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:51075406
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142363
dc.description.abstractDet er i dag vanlig praksis i norsk skole at lærere er organisert i egne team ved sin skole. Dette er samarbeidsgrupper der teamet får tildelt tid til samarbeid. Ofte er dette lærere som er tilknyttet samme trinn. Samarbeidet handler om ulike forhold ved undervisningen og elevene på trinnet. Samarbeid i skolen er forankret i læreplanens overordnede del der det heter at «ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er begrensede føringer og kunnskaper om hvordan samarbeidet praktiseres og oppleves, og hvordan dette påvirker den enkelte lærers engasjement. Det er av interesse å studere hvordan samarbeid med kollegaer i teamet påvirker læreres engasjement, slik at utnyttelse av team kan bli best mulig, og en bidragsyter for økt kvalitet i skolen. Studiens hensikt er å bidra til økt kunnskap om hvordan samarbeid med kollegaer i teamet oppleves av lærere og hvordan det kan påvirke læreres engasjement. Det er lærernes egne opplevelser og erfaringer fra samarbeid med kollegaene i teamet som er i fokus. På denne måten kan studien gi kunnskap om hvilke faktorer i samarbeidet som hemmer og fremmer læreres engasjement. Kunnskapen får betydning for organisering og gjennomføring av samarbeid i skolen. Det er ingen hemmelighet at læreryrket kan være utfordrende å stå i, og derfor blir kunnskap om faktorer som påvirker engasjement i arbeidshverdagen viktig. Studiens problemstilling er «Hvordan opplever et utvalg lærere på barneskolen at engasjementet deres i arbeidshverdagen påvirkes av samarbeid med kollegaer i teamet?». Studiens resultater drøftes i lys av forskning og teori om motivasjon, engasjement og samarbeid, og knyttes blant annet til overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og undersøker problemstillingen gjennom dybdeintervjuer med fire lærere i barneskolen. Videre benyttes et fenomenologisk og sosialkonstruktivistisk perspektiv gjennomgående i studien. Studiens informanter identifiserer faktorer i samarbeidet med kollegaer i teamet som virker hemmende og fremmende for deres engasjement. Dette er faktorer som har direkte påvirkning på deres engasjement i arbeidshverdagen. Hemmende faktorer er knyttet til tidsbruk, innhold, begrenset autonomi og tidvis kulturen i teamet. I motsatt fall bidrar kollegaer i teamet til styrket engasjement gjennom høy trivsel og kvalitetsarbeid. Kollegaer i teamet bidrar også til støtte og trygghet, som er viktig for opprettholdelse av engasjement. Studien viser at teamarbeid har betydning for læreres engasjement i arbeidshverdagen. Engasjementet kan påvirkes i negativ og positiv retning som følge av samarbeid med kollegaer i teamet. Ved bevissthet og refleksjon omkring samarbeid i team kan hensiktsmessig og mindre hensiktsmessig praksis avdekkes og utbedres.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeamsamarbeid i skolen – påvirkning på læreres engasjement
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record