Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugstad, Kristin Elisabeth
dc.contributor.authorDahlen, Stine
dc.date.accessioned2024-07-18T17:22:04Z
dc.date.available2024-07-18T17:22:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188162219:50996271
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142360
dc.description.abstractHver dag får vi nye erfaringer om verden rundt oss. Dette er med å skape forestillinger om hvordan ting fungerer. Årsaker til hvorfor vi har dag og natt er en ting, og årsaker til hvorfor årstidene endrer seg slik de gjør er en annen. Å skape slike forestillinger er en del av utviklingen av forståelse og er derfor en viktig del av det å lære (Harlen & Qualter, 2018). De fleste forestillinger endrer seg med tiden og blir en riktig forståelse av hvordan verden fungerer, men noen forestillinger er vanskeligere å legge bort. Årstider er et fenomen som skaper flere forestillinger, men som også har noen forestillinger som i enkelte tilfeller vedvarer til voksen alder (Angell et al, 2011b; Salierno, C., Edelson, D. & Sherin, B., 2005). Denne masteroppgaven har derfor valgt å se nærmere på hvilke forestillinger som er vanlige for fenomenene døgn og årstider og hvordan disse kan endre seg gjennom teoretisk og praktisk undervisning. Det er brukt en blanding av kvantitativ og kvalitativ metode for å samle inn data gjennom bruk av spørreskjema. Datainnsamlingen er gjennomført på 7.trinn, hvor en del av trinnet hadde ren teoretisk undervisning, mens den andre hadde en praktisk undervisningsmetode. Resultatene tyder mot at de vanligste forestillingene om dag og natt var at jorden går i bane rundt sola og at dette skaper dag og natt. For fenomenet årstider var det at det er avstanden mellom jorda og sola som bestemmer om det er sommer eller vinter. Videre viser funnene at den teoretiske gruppen har størst endringer til bedre forklaringer og endringer i forestillinger enn i den praktiske gruppen. Den praktiske gruppen har endringer i noen mindre grad og har i tillegg endringer til dårligere forklaringer på forestillingen om avstand som årsak til årstider. På tross av færre endringer i den praktiske gruppen, uttrykte denne gruppen en større motivasjon og glede i arbeidet med 3D modeller, enn den teoretiske gruppen uttrykte gjennom arbeidet med læreboken.
dc.description.abstractEvery day we meet the world and gain new experiences about how it works. We then create our own assumptions about how different things work. Some of these things are the reasons to why we have day and night and why the seasons changes how they do. To create such ideas are part of the way we develop our knowledge and is an important part of learning (Harlen & Qualter, 2018). Most of the idea’s children develop will change through time and become the right reasons for how the world works, but some of the idea’s are more difficult to change. The ideas about seasons are some of the ideas that can last until we are grown adults (Angell et al, 2011b; Salierno, C., Edelson, D. & Sherin, B., 2005). This master thesis has therefor chosen to take a deeper look into what kind of idea’s that are common for the phenomenon day and night and seasons, and how these can change through a theoretical and practical approach. The method that is used to collect data is a combination of quantitative and qualitative. The data has been collected through a survey that was handed out to a group of 7. graders. Half of the group had a theoretical approach and the other half had an practical approach. The results lean towards that the most common idea about day and night was that the earth is spinning around the sun and that this is what creates day and night. For the phenomenon seasons it’s the idea that the difference in distance between the earth and the sun is what determines if there is summer or winter. The results also show that it is the theoretical group that has the most changes to better explanations and changes in their idea’s. The practical group also has some changes, but they also have changes towards a lesser explanation and an increase in the idea that the distance between the earth and the sun is the reason for seasons. In spite of lesser changes in the practical group, this group expressed a lot more joy and motivation in working with the 3D models, than the theoretical group expressed through working with their textbook.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av elevers forestillinger om døgn og årstider
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel