Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvelstad, Per Esben
dc.contributor.authorSagen, Silje Aune
dc.date.accessioned2024-07-18T17:21:58Z
dc.date.available2024-07-18T17:21:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:50383714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142357
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er i hovedsak å kaste lys på et samfunnsaktuelt, men tabubelagt tema, i håp om å bevisstgjøre og dermed hjelpe barn i vanskelige situasjoner. Jeg har valgt bildebøkene Blekkspruten av Gro Dahle og Svein Nyhus og Ikke tull med Småen av Selja Maria Siggerud, som materiale i min masteroppgave. Ved å analysere disse bøkene med et komparativt perspektiv, ønsker jeg å tilegne meg en forståelse om hvordan temaet seksuelle overgrep fremstilles i de ulike bøkene, samt hvordan de ulike fremstillingsmåtene påvirker bildebøkenes didaktiske potensial. Analysene er gjort på bakgrunn av et teoretisk grunnlag bestående av teori om barnelitteratur og tematikk, bildeboka som multimodalt medium og viktige elementer i en bildebokanalyse. Teorien er hentet fra anerkjente litteratur- og bildebokforskere som har bidratt med ulike begreper, perspektiver og synspunkter som har vært viktig for meg i utformingen av min masteroppgave. Jeg finner at Blekkspruten er ei kompleks bildebok, som bidrar til å utfordre leseren ved å etterlate tomrom i både tekst og bilde, og dermed gir rom for tolkning og refleksjon. Den inneholder også flere viktige metaforer og symboler som kan bidra til å gi leserne ulike tolkninger av boka avhengig av tidligere opplevelser og erfaringer. Andre viktig elementer i Blekkspruten er farger, og bruk av dyr i verbaltekst og i illustrasjoner. Jeg finner at Ikke tull med Småen er en mer eksplisitt didaktisk bok, som forholder seg til fagkunnskap om seksuelle overgrep, i tillegg til at boka kommer med en brukerveiledning. Ikke tull med Småen er en mer direkte bok, og ut fra dette argumenterer jeg for at bildeboka legger til rette for å snakke om, og reflektere rundt, ulike tema i forbindelse med seksuelle overgrep. Bildebøkene fremstiller altså temaet seksuelle overgrep på to veldig forskjellige måter, noe som har ført til at det ligger ulike didaktiske potensial i bøkene. Blekkspruten når barn og voksne på ulike nivå, og selve overgrepet er bare tilgjengelig for de som har vært utsatt for det. Den har som formål å få barn til å søke hjelp, til å fortelle og til å slippe å føle skyld. Ikke tull med Småen er derimot ment for å forebygge, samt lære barn om kropp og grenser. Barn er på skolen dag etter dag og år etter år. Selv om det kan være vanskelig og krevende og snakke om tema som seksuelle overgrep i en skolesammenheng, er det likevel en viktig oppgave. En oppgave man som lærer må ta seriøst, da man har en viktig rolle hvor man kan bidra til å hjelpe, veilede og redde barn i vanskelige situasjoner.
dc.description.abstractThe primary purpose of this thesis is to shed light on a socially relevant, yet taboo topic, in hope of raising awareness and helping children in tough situations. I have chosen the children’s books Blekkspruten by Gro Dahle and Svein Nyhus, and Ikke tull med Småen by Selja Maria Siggerud as subject of analysis for my thesis. By examining these works with a comparative perspective, I seek to understand how the theme of sexual assault is portrayed. Additionally, how the two separate depictions affect the picture book’s didactic potential. The analysis’s performance is based on a theoretical basis consisting of the theory of child literature and subject matter, the picture book as a multimodal medium and important element in a picture book analysis. The theory is gathered from recognized literary- and picture book researchers who have contributed with various terminology and perspectives which have deemed vital in the thesis’ outline. I find that Blekkspruten is a complex picture book, which challenges the reader by leaving empty space in both text and picture, thus allowing interpretation and contemplation. It also includes several important metaphors and symbols, which summons the readers past experiences and further provokes interpretation. Other important elements in Blekkspruten are colors and the use of animals in both verbal text and illustrations. I find that Ikke tull med Småen is a more explicit didactic book, which relates more to professional knowledge about sexual assault in addition to it including a user guide. Ikke tull med Småen is a more direct book in which I argue that the picture book facilitates discourse of sexual assault. The picture books highlight sexual assault in two quite separate ways, which has led to distinct didactic potential in the works. Blekkspruten reaches children and adults in different levels and the assault, is only caught by those who have experienced such trauma. It has a goal of encouraging children to seek help, to express and to lose the feeling of guilt. Ikke tull med Småen is on the other hand meant to prevent, in addition to educating children on the body and limits. Children are at school, day after day, year after year. Even though it is strenuous to speak upon subjects of sexual assault in a school context, it is a key task. A task a teacher must take earnestly, due to their important role in helping, guiding, and saving children from a life of agony.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksuelle overgrep i bildeboka: En komparativ analyse av Blekkspruten og Ikke tull med Småen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel