Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStormo, Arne
dc.contributor.authorColling, Synne Christin
dc.date.accessioned2024-07-18T17:21:53Z
dc.date.available2024-07-18T17:21:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188162219:36640917
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142353
dc.description.abstractI denne studien har det blitt utviklet og testet et undervisningsopplegg bestående av tre oppgavehefter fordelt på temaene radiokommunikasjon, smittespredning og vaksinering med tilhørende lærerveiledning. Formålet med studien er å bidra til at programmering kan integreres i undervisningen om smittespredning og vaksinering. Jeg opplevde selv utfordringen med å kombinere programmering med naturfaglige fenomener. Programmering er et nytt fagområde i skolen, og dermed vil det være ulik programmeringskompetanse blant lærerne. Gjennom denne studien ønsker jeg å bidra til å gjøre dette programmeringsarbeidet enklere. Videre kan smittespredning og vaksinering prege samfunnet i stor grad, og det er derfor viktig at elevene lærer om dette i skolen. Hensikten med denne studien er å utvikle et undervisningsopplegg som benytter programmering av micro:bit til å simulere smittespredning og vaksinering som begrensende faktor. Metoden jeg benyttet er inspirert av pedagogisk designforskning (Bjørndal, 2013). Undervisningsopplegget ble testet ut og forbedret i tre omganger, en gang på 8. trinn og to ganger på 10. trinn med to ulike naturfagslærere med ulik programmeringskompetanse. Mine egne observasjoner og samtaler med lærerne dannet grunnlag for datamaterialet som ble brukt til videreutvikling av undervisningsopplegget. I den etterfølgende retrospektive analysen fant jeg at det er viktig at elever reflekterer over sine handlinger også ved programmeringsarbeid, både under uttestingen og ved etterfølgende diskusjoner. Siden lærere og elever vil ha ulik kompetanse på et nytt fagområde som programmering, er det også viktig å tenke på nivådifferensiering i både lærerveiledningen og programmeringsoppgavene. Det er videre viktig for utvikler å være åpen i tankene i forhold til mulige behov for endring av modeller underveis i prosessen. En god modell blir først til etter kontinuerlig videreutvikling og forbedring. Elevene på sin side bør forklares at modeller er en forenkling av virkeligheten med de begrensninger det medfører i prosessen.
dc.description.abstractIn this study, a teaching plan has been developed and tested consisting of three exercise booklets divided into the topics of radio communication, the spread of infection and vaccination with associated teacher guidance. The purpose of the study is to help ensure that programming can be integrated into teaching about the spread of infection and vaccination. I have myself experienced the challenge of combining programming with natural science phenomena. Programming is a new subject area in the school, and thus there will be different programming skills among the teachers. Through this study, I want to contribute to making this programming work easier. Furthermore, the spread of infection and vaccination can largely affect society, and it is therefore important that pupils learn about this at school. The purpose of this study is to develop a teaching plan that uses micro:bit programming to simulate the spread of infection and vaccination as a limiting factor. The method I used is inspired by educational design research (Bjørndal, 2013). The teaching plan was tested and improved in three sessions, once in the 8th grade and twice in the 10th grade with two different science teachers with different programming skills. My own observations and conversations with the teachers formed the basis for the data material that was used for further development of the teaching plan. In the subsequent retrospective analysis, I found that it is important that students reflect on their actions also during programming work, both during the testing and during subsequent discussions. Since teachers and students will have different competences in a new subject area such as programming, it is also important to think about level differentiation in both the teacher's guide and the programming tasks. It is also important for developers to be open-minded about possible needs to change models during the process. A good model only comes into existence after continuous further development and improvement. The students, for their part, should be explained that models are a simplification of reality with the limitations it entails in the process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av programmering i undervisning om smittespredning og vaksinering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel