Show simple item record

dc.contributor.advisorDahl, Berit Misund
dc.contributor.authorVik, Helene
dc.contributor.authorRøsvik, Martine Isene
dc.date.accessioned2024-07-18T17:20:23Z
dc.date.available2024-07-18T17:20:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187611137:129768329
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142300
dc.description.abstractOvervekt og fedme er en økende folkehelseutfordring globalt og nasjonalt. Temaet er sensitivt, og forskning viser at arbeidet med overvekt og fedme oppleves vanskelig blant helsesykepleiere. Helsesykepleiere opplever å ikke ha nok kunnskap, tid og ressurser i arbeidet med overvekt og fedme. Helsesykepleier møter barn og unge i skolen, og hensikten med denne studien var å undersøke helsesykepleieres erfaringer knyttet til arbeid med overvekt og fedme hos barn på barneskole. Formålet var å få økt kunnskap om hvilke barrierer og suksessfaktorer helsesykepleierne erfarer i dette arbeidet. På bakgrunn av dette kom vi frem til følgende problemstilling: Hvordan erfarer helsesykepleiere arbeidet med overvekt og fedme hos barn som går på barneskole? I studien er det benyttet kvalitativ forskningsmetode, med semistrukturerte individuelle intervju. Seks helsesykepleiere med minimum ett års erfaring fra skolehelsetjenesten ble inkludert i studien. Dataanalysen er inspirert av Braun og Clarke sin beskrivelse av refleksiv tematisk analyse. Det ble analysert frem tre hovedtema; 1) Utfordrende arbeid for helsesykepleier, 2) Støttefunksjoner som suksessfaktor og barriere, og 3) Helsesykepleiere i møte med foreldre og omsorgsgivere. Funnene i studien avdekket at samarbeidet med foreldrene stort sett gikk fint, og foreldrene var som oftest forståelsesfulle. Flere av helsesykepleierne opplevde manglende tverrfaglig samarbeid, og følte seg derfor alene i arbeidet. Arbeidet med overvekt og fedme kunne oppleves utfordrende og gi lite motivasjon, da man som helsesykepleier ofte ikke så resultat av intervensjonene man hadde satt i gang. Studien viser at helsesykepleiere erfarer både suksessfaktorer og barrierer i arbeidet med overvekt og fedme hos barn på barneskole. Studien viser at arbeidet med overvekt og fedme hos barn er komplekst, og at helsesykepleiere ofte erfarer å stå alene i dette arbeidet. Basert på studien vår, bør oppfølging av overvekt og fedme styrkes i form av blant annet bedre tverrfaglig samarbeid mellom helsesykepleier og fastleger/spesialisthelsetjenesten.
dc.description.abstractToday obesity is an increasing global public health challenge, both on a national and international level. Research indicates that due to its sensitive nature, public health nurses working with obesity find the subject matter challenging. Public health nurses report that they lack knowledge, time and resources when working with matters of obesity. Public health nurses employed in schools, frequently interact with overweight and obese children and youth. This papers’ study is conducted in order to assess public health nurses’ experiences when working with overweight and obese children attending elementary school. The aim of the study is to increase knowledge of the barriers and success factors that public health nurses experience when working within this field. Based on the above, we developed the following research question: How do public health nurses experience working with overweight and obese children attending elementary school? The study is conducted by using qualitative research method, with semi-structured individual interviews. The participants consisted of six public health nurses, with a minimum of one year working experience from the school health service. The data analysis is inspired by Braun and Clark’s description of reflexive thematic analysis. Three main subject areas were identified: 1) the challenging work of the public health nurses, 2) the available support functions as success factors and barriers, and 3) public health nurses’ interaction with parents and caregivers. The findings indicate that parents generally were understanding and easy to cooperate with. Several of the public health nurses experiences a lack of interdisciplinary collaboration, which resulted in them feeling isolated and alone at work. Additionally, the work could prove challenging with lack of progressions despite implemented interventions, which in turn could affect the public health nurses motivation. The study demonstrates that public health nurses experience both success factors and barriers when working with overweight and obese children attending elementary school. Through the research it emerged that public health nurses find working with overweight and obese children to be complex, and often feel alone in this work. Furthermore, the study concludes that the care and follow-up of overweight and obese children ought to be strengthened by better interdisciplinary collaborations between public health nurses and the GPs and the special health services.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHelsesykepleieres erfaringer med overvekt og fedme hos barn som går på barneskole
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record