Show simple item record

dc.contributor.advisorvan Ommeren, Rikke
dc.contributor.authorKarlsen, Maria
dc.date.accessioned2024-07-18T17:19:44Z
dc.date.available2024-07-18T17:19:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187424900:95931000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142271
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDagens samfunn er preget av et stort språkmangfold. Vi samhandler og kommuniserer med hverandre på tvers av landegrenser, kulturer og ulike språk. Dette viser hvor viktig det er med kunnskap om og forståelse for språk, identitetsutvikling og relasjonsbygging. Denne studien presenterer en diskursanalyse av hvordan språk og identitet tematiseres i tv-serien Norsk-ish. I arbeidet med oppgaven har jeg brukt en kvalitativ forskningsmetode for å drøfte hvordan dagens språklige mangfold blir fremstilt i Norsk-ish. Hensikten med å gjennomføre en diskursanalyse, var å skape en dypere forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet. Det empiriske materialet er hentet fra første og andre episode av Norsk-ish sesong 1, hvor oppgaven har analysert og drøftet funnene ut ifra en interaksjonell tilnærming til sosiokulturell andrespråkslingvistikk. Resultatene viser blant annet at det er en betydningsfull sammenheng mellom språkbruk og hvordan seriens karakterer identifiserer seg selv. Selv om serien består av iscenesatte eksempler, kan man argumentere for viktigheten av serien da den fremhever det språklige og kulturelle mangfoldet vi lever i. Sammenlignet med virkeligheten, viser oppgaven at Norsk-ish har klart å få frem dagsaktuelle temaer knyttet til språkmangfold.
dc.description.abstractToday´s society is characterized by a great diversity of languages. We interact and communicate with each other across borders, cultures and different languages. This emphasizes the importance of knowledge and understanding of language, identity and relationship building. This study presents a discourse analysis of how language and identity are thematized in the TV series Norsk-ish. During this study, I have used a qualitive research method to be able to discuss how today´s linguistic diversity is portrayed in Norsk-ish. The purpose of carrying out a discourse analysis was to create a deeper understanding of the connection between language and identity. The empirical data is taken from the first and second episode of Norsk-ish season 1, where the thesis has analyzed and discussed the findings based on an interactional approach to socio-cultural second language linguistics. The results show, among other things, that there is a significant connection between language use and how the series´ characters identify themselves. Although the series consists of staged examples, one can argue for the importance of the series as it highlights the linguistic and cultural diversity, we are a part of. Compared to reality, the findings of the thesis show that the series has managed to bring out current topics related to a linguistic diversity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFlerspråklighet i norsk medieproduksjon: En diskursanalyse av hvordan språk og identitet tematiseres i tv-serien Norsk-ish
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record