Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jon
dc.contributor.authorOlsen, Ingrid Andrea Holthe
dc.contributor.authorRød, Sigve Wirum
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:32Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:17313123
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142000
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Masteroppgaven utforsker hvordan samfunnsfaglærere underviser om holocaust i ungdomsskolen, med fokus på hvilke fagdidaktiske tilnærminger som benyttes for å fremme historiebevissthet, kritisk tenkning og forståelse av minne- og historiekultur. Den overordnede problemstillingen som adresseres, er: "Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har samfunnsfaglærere til undervisning om holocaust?" For å besvare denne problemstillingen er forskningen strukturert rundt tre forskningspørsmål: Hva underviser lærerne om holocaust? Hvordan underviser lærerne om holocaust? Og hvorfor underviser lærerne om holocaust? Studien benytter kvalitative forskningsintervjuer med fire samfunnsfaglærere på ungdomsskolenivå. Disse intervjuene gir innsikt i undervisningspraksisen til lærerne og viser at det er betydelig variasjon i hvordan lærerne underviser om holocaust. Felles for lærerne er et ønske om å benytte holocaustundervisning på en måte som skaper interesse og forståelse hos elevene, og som bidrar til en dypere forståelse av historien som mer enn bare gjengivelse av fakta. Lærerne vektlegger at elevene må se på seg selv og samfunnet som en del av historien. Gjennom holocaustundervisning ønsker lærerne å fremme kritisk tenkning, demokratisk bevissthet og etisk refleksjon hos elevene. Som undervisningsverktøy bruker lærerne film, tidslinjer, dokumentarer, læreverk, minnesteder og andre undervisningsverktøy som er tilpasset sin klasse, og hva de ønsker å oppnå med undervisningen. Variasjonene i de pedagogiske tilnærmingene til lærerne kan også peke mot en ikke-standardisert tilnærming til undervisningen som er basert på forskning. Oppgaven konkluderer med at det trengs mer forskning på feltet, da den viser til stor variasjon i de fagdidaktiske tilnærmingene til de intervjuede samfunnsfaglærerne.
dc.description.abstractAbstract This master's thesis explores how social studies teachers teach about the holocaust in middle schools, with a focus on the pedagogical approaches used to promote historical consciousness, critical thinking, and understanding of memory and historical culture. The overarching research question addressed is: "What pedagogical approaches do social studies teachers take to teaching about the holocaust?" To answer this question, the research is structured around three sub-questions: What do teachers teach about the holocaust? How do teachers teach about the holocaust? And why do teachers teach about the holocaust? The study employs qualitative research interviews with four social studies teachers at the middle school level. These interviews provide insights into the teachers' instructional practices and reveal significant variation in how the holocaust is taught. Common among the teachers is the desire to use holocaust education in a way that engages and educates students, contributing to a deeper understanding of history beyond mere factual recounting. The teachers emphasize that students must view themselves and society as part of history. Through holocaust education, the teachers aim to foster critical thinking, democratic awareness, and ethical reflection among students. As teaching tools, the teachers use films, timelines, documentaries, textbooks, memorial sites, and other resources tailored to their classes, and their educational objectives. The variations in the teachers' pedagogical approaches also suggest a non-standardized approach to holocaust education based on research. The thesis concludes that more research is needed in this field, as it highlights significant variation in the pedagogical approaches of the interviewed social studies teachers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke fagdidaktiske tilnærminger har samfunnsfaglærere til undervisning om holocaust?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel