dc.contributor.advisor | Reitan, Jon | |
dc.contributor.author | Olsen, Ingrid Andrea Holthe | |
dc.contributor.author | Rød, Sigve Wirum | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T17:21:32Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T17:21:32Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187263525:17313123 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142000 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Masteroppgaven utforsker hvordan samfunnsfaglærere underviser om holocaust i
ungdomsskolen, med fokus på hvilke fagdidaktiske tilnærminger som benyttes for å fremme
historiebevissthet, kritisk tenkning og forståelse av minne- og historiekultur. Den
overordnede problemstillingen som adresseres, er: "Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har
samfunnsfaglærere til undervisning om holocaust?" For å besvare denne problemstillingen er
forskningen strukturert rundt tre forskningspørsmål: Hva underviser lærerne om holocaust?
Hvordan underviser lærerne om holocaust? Og hvorfor underviser lærerne om holocaust?
Studien benytter kvalitative forskningsintervjuer med fire samfunnsfaglærere på
ungdomsskolenivå. Disse intervjuene gir innsikt i undervisningspraksisen til lærerne og viser
at det er betydelig variasjon i hvordan lærerne underviser om holocaust. Felles for lærerne er
et ønske om å benytte holocaustundervisning på en måte som skaper interesse og forståelse
hos elevene, og som bidrar til en dypere forståelse av historien som mer enn bare gjengivelse
av fakta. Lærerne vektlegger at elevene må se på seg selv og samfunnet som en del av
historien. Gjennom holocaustundervisning ønsker lærerne å fremme kritisk tenkning,
demokratisk bevissthet og etisk refleksjon hos elevene.
Som undervisningsverktøy bruker lærerne film, tidslinjer, dokumentarer, læreverk,
minnesteder og andre undervisningsverktøy som er tilpasset sin klasse, og hva de ønsker å
oppnå med undervisningen. Variasjonene i de pedagogiske tilnærmingene til lærerne kan også
peke mot en ikke-standardisert tilnærming til undervisningen som er basert på forskning.
Oppgaven konkluderer med at det trengs mer forskning på feltet, da den viser til stor
variasjon i de fagdidaktiske tilnærmingene til de intervjuede samfunnsfaglærerne. | |
dc.description.abstract | Abstract
This master's thesis explores how social studies teachers teach about the holocaust in middle
schools, with a focus on the pedagogical approaches used to promote historical
consciousness, critical thinking, and understanding of memory and historical culture. The
overarching research question addressed is: "What pedagogical approaches do social studies
teachers take to teaching about the holocaust?" To answer this question, the research is
structured around three sub-questions: What do teachers teach about the holocaust? How do
teachers teach about the holocaust? And why do teachers teach about the holocaust?
The study employs qualitative research interviews with four social studies teachers at the
middle school level. These interviews provide insights into the teachers' instructional
practices and reveal significant variation in how the holocaust is taught. Common among the
teachers is the desire to use holocaust education in a way that engages and educates students,
contributing to a deeper understanding of history beyond mere factual recounting. The
teachers emphasize that students must view themselves and society as part of history.
Through holocaust education, the teachers aim to foster critical thinking, democratic
awareness, and ethical reflection among students.
As teaching tools, the teachers use films, timelines, documentaries, textbooks, memorial sites,
and other resources tailored to their classes, and their educational objectives. The variations
in the teachers' pedagogical approaches also suggest a non-standardized approach to
holocaust education based on research. The thesis concludes that more research is needed in
this field, as it highlights significant variation in the pedagogical approaches of the
interviewed social studies teachers. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har samfunnsfaglærere til undervisning om holocaust? | |
dc.type | Master thesis | |