Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolland, Katherine
dc.contributor.advisorHolland, Steven
dc.contributor.authorBerge, Olve
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:29Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188980507:52255299
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141997
dc.description.abstractBakgrunn: Gjennom lærerutdanningen blir kroppsøvingsstudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) introdusert for den innovative undervisningsmetoden flipped learning (FL), som ifølge internasjonal forskning har positiv effekt på flere utfordrende aspekter for elever i kroppsøvingsfaget. Til tross for gode prognoser, tyder manglende forskningslitteratur på undervisningsmetodens implementasjon i norske skoler på at kroppsøvingslærere i Norge ikke benytter seg aktivt av undervisningsmetoden. Formål: Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om nyutdannede kroppsøvingslærere benytter seg av FL i sin undervisningspraksis. Dette vil jeg knytte til occupational socialization theory (OST), som er en sosialiseringsteori med sterk forankring i studier som omhandler hvordan kroppsøvingslærere utvikler sin yrkespraksis. Formålet med forskningen er derav å undersøke faktorer i nyutdannede kroppsøvingslæreres sosialiseringsprosess som har innflytelse på deres bruk av undervisningsmetoden, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan påvirker nyutdannede kroppsøvingslæreres sosialiseringsprosess deres bruk av flipped learning i kroppsøvingsfaget? Metode: Dette kvalitative studiet, forankret i en ontologisk relativisme og en sosialkonstruktivistisk epistemologi, benyttet seg av en interpretive descriptive tilnærming for å ta hensyn til deltakernes erfaringer og meninger. Videre, har studiet samlet inn data ved hjelp av semi-strukturerte intervju på fem nyutdannede kroppsøvingslærere. Dette ble analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Resultat: Nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer fra oppveksten (acculturation-fase) har stor innflytelse på deres bruk av FL i egen undervisningspraksis, og resultatene tilsier at disse erfaringene ofte består av tradisjonelle idretter- og undervisningspraksiser. Lærerutdanningen har hatt varierende effekt på nyutdannede kroppsøvingslæreres bruk av FL, og har til dels klart å endre lærerstudenters tradisjonelle holdninger til faget. Erfarne lærere ved skoleorganisasjoner gir nyutdannede kroppsøvingslærere motstand, som medfører at de ikke får påvirke undervisningen i stor grad. Manglende ressurser til å utføre FL i kroppsøvingsfaget viser seg å være en utfordring for aktiv implementering av undervisningsmetoden. Når de nevnte elementene ikke fremkommer i nyutdannede kroppsøvingslæreres sosialiseringsprosess, viser resultatene at FL blir en aktiv del av deres undervisningspraksis.
dc.description.abstractBackground: Through their teacher education, physical education students at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) are introduced to the innovative teaching method known as flipped learning (FL), which according to international research, has a positive impact on several challenging aspects for students in physical education. Despite these promising global prospects, the lack of research literature on the implementation of FL in Norwegian schools suggests that Norwegian physical education teachers may not actively utilize it. Purpose: The purpose of this master’s thesis was to investigate whether newly qualified physical education teachers employ FL in their teaching practice. This investigation was framed by occupational socialization theory (OST), a well-established framework in studies on how physical education teachers develop their professional practice. The aim of this research is to examine the factors within the socialization process of newly qualified physical education teachers that influence their use of FL based on the research question: How does the socialization process of newly qualified physical education teachers influence their use of flipped learning in physical education? Method: This qualitative study, rooted in ontological relativism and a social constructivist epistemology, utilized interpretive description to prioritize participants’ experiences and opinions. Furthermore, the study collected data through semi-structured interviews with five newly qualified physical education teachers. The data were subsequently analyzed using a reflexive thematic analysis. Results: The experiences of newly qualified physical education teachers during their upbringing (acculturation phase) have a significant influence on their use of FL in their teaching practice. The results indicate that these experiences often involve traditional sports and teaching practices. The impact of teacher education on the use of FL by newly qualified physical education teachers have been variable, though it has somewhat succeeded in altering students’ traditional attitudes towards the subject. Experienced teachers within school organizations often resist the efforts of newly qualified physical education teachers to influence teaching practices. Furthermore, a lack of resources for implementing FL in physical education poses a challenge for the active adoption of this teaching method. When these elements are absent from the socialization process of newly qualified physical education teachers, the result indicate that FL becomes an active part of their teaching practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn endeløs syklus? Nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer med implementering av Flipped Learning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel