Show simple item record

dc.contributor.advisorLøhre, Audhild
dc.contributor.authorBerg, Therese
dc.contributor.authorVinge, Marte
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:28Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188161851:51052207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141996
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt hvordan tre elever med ADHD og deres lærere opplever at deltakelse på skytetrening i skoletiden har påvirket elevene faglig og sosialt i skolehverdagen. Hensikten har vært å undersøke hvilke faglige og sosiale endringer som har skjedd hos elevene etter deres oppstart på tiltaket «Skyting for mestring», og belyse hvilke muligheter det har for elevenes videre utvikling i skolehverdagen. Problemstillingen som har dannet grunnlaget for vår studie er følgende: Hvilken innflytelse har skolens skytetrening på læring og utvikling hos tre elever med ADHD? For å undersøke problemstillingen har vi støttet oss på følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvordan opplever tre elever med ADHD at skytetrening har påvirket egen faglig og sosial fungering? og 2. Hvordan opplever lærerne at skytetrening har påvirket elevene faglig og sosialt i skolehverdagen? Vi har valgt å benytte individuelle semistrukturerte intervjuer av de tre elevene og deres lærere, samt gjøre observasjoner av elevene i klasserommet og på skytetrening. Studiens teoretiske grunnlag baseres på Antonovskys teori om salutogenese, med mål om å undersøke hvordan ulike faktorer ved skytetreningen har bidratt til en helse- og læringsfremmende skolehverdag for elevene. I tillegg har vi benyttet teori om ADHD, mestring og motivasjon. Vi har analysert datamaterialet med stegvis-deduktiv induksjon for å identifisere sentrale tema i empirien. Gjennom analysen var det særlig tre tema som utpekte seg. Disse tre dannet utgangspunktet for to tema i drøftingen. Våre sentrale funn viser at det har skjedd positive endringer i elevenes faglige, sosiale og emosjonelle ferdigheter etter oppstart på skytetrening. På skytetreningen lærer elevene seg teknikker som er til hjelp for dem til å kunne håndtere sine ADHD-relaterte utfordringer på mer hensiktsmessige måter. Samtidig er det positivt for elevene å få et avbrekk fra den ordinære undervisningen, hvor de også får møte og være sosiale med andre elever som har lignende utfordringer. Det sosiale som foregår i fellesarealet på skytebanen har bidratt til økt trygghet hos elevene. Funnene viser at teknikkene fra skytetreningen også har overføringsverdi til elevenes skolehverdag, ved at de klarer å konsentrere seg bedre i skolefaglige sammenhenger. Det har resultert i at elevene får flere mestringsopplevelser samt en økt tro på å kunne få til mer i skolehverdagen. Interesse har utpekt seg som en særdeles viktig faktor for elevenes motivasjon og utholdenhet. Videre har vi identifisert gode pedagogiske prinsipper som kan bidra til at elevenes skolehverdag blir mer begripelig, håndterbar og meningsfull gjennom at skolearbeidet blir tilpasset deres forutsetninger. Dette støtter opp om deres læring, utvikling og livskvalitet generelt. Samlet sett har elevenes deltakelse på «Skyting for mestring» bidratt til en økt opplevelse av sammenheng.
dc.description.abstractIn this qualitative study, we have investigated how three students with ADHD and their teachers experience that participation in target shooting practice during school hours has affected the students academically and socially in everyday school life. The purpose has been to investigate the academic and social changes that have occurred in the students after they started the «Shooting for Mastery» program, and to shed light on the opportunities given to the students' further development in everyday school life. The following research questions formed the basis of our study: What influence does the school’s target shooting practice have on the learning and development of three students with ADHD? Further, more specifically: 1. How do three students with ADHD experience that target shooting practice has affected their own academic and social functioning? and 2. How do the teachers experience that target shooting practice has affected the students academically and socially in everyday school life? We interviewed the three students and their teachers supported by semi-structured guides, and observed the students in the classroom and at target shooting practice. The study's theoretical foundation is based on Antonovsky's theory of salutogenesis, with the aim of investigating how various factors in the target shooting practice have contributed to a health- and learning-promoting school day for the students. In addition, we have applied theory to ADHD, self-efficacy and motivation. We have analyzed the data material using step-by-step deductive induction to identify key themes in the empirical data. Throughout the analysis, three themes in particular stood out. These three formed the basis for two themes in the discussion. Our key findings show that there have been positive changes in the students' academic, social and emotional skills after starting target shooting practice. During the target shooting practice, the students learn techniques that help them deal with their ADHD-related challenges in more appropriate ways. At the same time, it's positive for the students to have a break from the ordinary lessons, where they can also meet and socialize with other students who have similar challenges. The social interaction that takes place in the kitchen area at the shooting range has contributed to an increased feeling of security among the students. The findings show that the techniques from the shooting practice are also transferable to the students' everyday school life, as they are able to concentrate better in academic contexts. The target shooting practice has resulted in the students gaining more mastery experiences and an increased belief in their ability to achieve more in everyday school life. Perceived interest has proved to be a particularly important factor for students' motivation and perseverance. Furthermore, we have identified good pedagogical principles that can help to make students' everyday school life more comprehensible, manageable and meaningful by adapting the school work to the students’ needs and preferences. This supports their learning, development and overall quality of life. Overall, the students' participation in the school-based intervention «Shooting for Mastery» has contributed to an increased Sense of Coherence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolens skytetrening som ressurs for elever med ADHD
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record