Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLetnes, Mari-Ann
dc.contributor.advisorNorderhus, Ragnhild Røe
dc.contributor.authorStordal, Marie
dc.contributor.authorAndersen, Melissa Janemyr
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:24Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:46872130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141992
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven er målet å undersøke hva gutter selv forteller om gode skoleopplevelser og betydningen av «annerledesdager». Vi har undersøkt hvordan annerledesdager kan bidra til økt trivsel og motivasjon for gutter i skolen. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer med fire 6. klassegutter. Guttene svarte på spørsmål som handlet om gode opplevelser på skolen, trivsel og relasjoner til lærer og medelever. Oppgaven baserer seg på en fenomenologisk tilnærming og undersøker følgende problemstilling: «Hvordan påvirker gutters opplevelser av annerledesdager og relasjoner deres trivsel og motivasjon i skolen?» Vi har brukt tematisk analyse for å analysere vårt datamateriale. Temaene som utpekte seg fra intervjuet, var «annerledesdager» og «relasjonsbygging». Temaene settes i sammenheng med skoletrivsel og motivasjon gjennom guttenes fortellinger fra skolehverdagen. Resultatene tyder på at de fire guttene vi intervjuet var fornøyde med skolen, trives godt og opplever en moderat motivasjon. Motivasjon og trivsel var spesielt høy under annerledesdager, aktiviteter og på uteskole. På slike dager var det ekstra rom for relasjonsbygging både i elev-lærer-relasjonen og elev-elev-relasjoner. Guttene uttrykker at de trives i aktiviteter, utendørs og når de får være en aktiv del av læringsprosessen. Denne oppgaven understreker derfor viktigheten av å tilrettelegge for praktiske og aktive undervisningsopplegg for å sørge for at alle elever kan oppleve motivasjon og trivsel på skolen.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to investigate what boys report as positive school experiences as well as the significance of “special school days”. We explore how special school days can contribute to increased well-being and motivation for boys in school. This master's thesis is a qualitative study based on semistructured interviews with four boys in 6th grade. The boys responded to questions regarding positive experiences at school, well-being, and relations with teachers and classmates. The thesis employs a phenomenological approach and investigates the following research question: “How do boys' experiences of special school days and relations influence their well-being and motivation in school?” Thematic analysis was used to analyze the data material. The identified themes from the interview were "special school days" and "building relations". These themes are contextualized within school well-being and motivation through the boys' narratives from their school experiences. The results suggest that the four boys we interviewed were satisfied with school, enjoyed it, and experienced moderate motivation. Motivation and well-being were particularly high during special school days, activities, and outdoor classes. On such days, there was extra room for building relationships both in student-teacher-relations and student-student-relations. The boys expressed that they enjoyed activities, being outdoors, and being actively involved in the learning process. This thesis highlights the importance of providing practical and active teaching methods to ensure that all students can experience motivation and well-being in school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGutters perspektiver på trivsel og motivasjon i skolen: En kvalitativ undersøkelse av gutters positive skoleopplevelser og betydningen av annerledesdager og gode relasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel