Immigrant Korean Students Learning Mathematics in Trondheim
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3835]
Abstract
I studien undersøkes de koreanske innvandrerelevene som lærer matematikk i Trondheim. Denne forskningen sikter på å identifisere aspektene som bidro til vellykket overgang for de koreanske innvandrerelevene som lærer matematikk i Trondheim. Videre skal det forsøkes om undervisningsmuligheter med fokus på rettferdighet gjør elevene i stand til både å overvinne vanskelighetene med å lære matematikk og utvikle sitt potensial. Problemstillingen som skal undersøkes er «Hvilke utfordringer opplever de koreanske innvandrerelevene i Trondheim i å lære matematikk i overgangsperioden?». For å bidra til å løse problemstillingen er det formulert to forskningsspørsmål: 1) Hvordan takler de koreanske innvandrerelevene i Trondheim utfordringene med å lære matematikk? og 2) Hva slags støtte får de koreanske innvandrerelevene i Trondheim for å oppnå vellykket akademisk overgang i å lære matematikk?
Dataene for denne studien, som bruker casestudie som forskningsmetodikk, ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer, som ble brukt for å få en dyptgående forståelse og detaljerte svar på forskningsspørsmålene fra intervjuobjektene. Intervjuene ble gjennomført med fem koreanske elever som ble introdusert til det norske utdanningssystemet gjennom mottaksklasser for nyankomne elever, tilbudt av Trondheim kommune. Alle var elever som hadde tidligere erfaring med det sør-koreanske utdanningssystemet. Intervjuene ble gjennomført ved hjelp av forhåndsbestemte, åpne spørsmål. Dataene fra intervjuene ble transkribert.
Denne studien undersøker erfaringene til koreanske innvandrerelever som lærer matematikk mens de overgår til det norske utdanningssystemet. Deltakerne, som alle var kjent med den sør-koreanske utdanningskonteksten, møtte ulike utfordringer og tilpasninger i sitt nye miljø. Nøkkelfunn fremhever flere kritiske aspekter ved deres erfaringer: vanskeligheter med å tilpasse seg nye sosiale og sosiomatematiske normer, det betydelige gapet mellom de matematiske utdanningskontekstene i Sør-Korea og Norge, og spørsmål om rettferdighet i matematikkundervisningen. Studentene opplevde utfordringer som ubehag med uformelle lærer-elev-interaksjoner og tilpasning til samarbeidsdynamikk i klasserommet. Til tross for disse utfordringene viste de fleksibilitet og tilpasningsevne. Studien understreker viktigheten av å forstå innvandringselever mangfoldige bakgrunner for å fremme vellykkede akademiske overganger og behovet for omfattende støttesystemer for å sikre rettferdighet i utdanningen. This study investigates immigrant Korean students learning mathematics in Trondheim. This research aims to identify the aspects that contributed to successful transition of the immigrant Korean students learning mathematics in Trondheim. Furthermore, it will be explored whether educational opportunities with a focus on equity enable students to both overcome the challenges of learning mathematics and develop their potential. The issue to be investigated is “What challenges do the immigrant Korean students in Trondheim encounter in learning mathematics during the transition process?”. In order to address the issue of this study, two research questions have been formulated: 1) How do the Korean immigrant students in Trondheim cope with the challenges associated with learning mathematics? and 2) What kind of support do the Korean immigrant students obtain to achieve a successful academic transition in learning mathematics?
The data for this study, employing case study research as the research methodology, was collected through semi-structured interviews, which were utilized to get in-depth understanding and detailed responses to the research questions from the interviewees. The interviews were conducted with five Korean students who were introduced to the Norwegian educational system through mottakklasser, reception classes for newly arrived students, offered by Trondheim Kommune. All of them were students who had previous experience with the South Korean educational system. The interviews were conducted using predetermined, open questions. The data from the interview was transcribed.
This study investigates the experiences of immigrant Korean students learning mathematics as they transition into the Norwegian educational system. The participants, who were all familiar with the South Korean educational context, faced various challenges and adjustments in their new environment. Key findings highlight several critical aspects of their experiences: difficulties in adjusting to new social and sociomathematical norms, the significant gap between the mathematics educational contexts of South Korea and Norway, and issues of equity in mathematics education. The students faced challenges such as discomfort with informal teacher-student interactions and adapting to collaborative classroom dynamics. Despite these challenges, they demonstrated flexibility and adaptability. The study underscores the importance of understanding immigrant students' diverse backgrounds to foster successful academic transitions and the need for comprehensive support systems to ensure equity in education.