Show simple item record

dc.contributor.advisorBjerke, Øyvind.
dc.contributor.authorHartmann, Mathias Kroglund.
dc.contributor.authorNilsen, Sondre Moen.
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:11Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188980507:51024811
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141982
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres oppfatninger av muligheter og begrensninger i ulike bevegelsesmiljø. Studien benytter semistrukturerte intervjuer kombinert med bildegjenkjenning som intervjuteknikk, for å få utfyllende svar fra informantene. Bakgrunnen for denne undersøkelsen er forskning som viser at kroppsøvingstimer hovedsakelig gjennomføres innendørs, til tross for at forskning fremhever viktigheten av varierte bevegelsesmiljøer. Et av kjerneelementene i kroppsøvingsfaget er å fremme livslang bevegelsesglede. Dette understreker betydningen av å anvende ulike bevegelsesmiljø i kroppsøvingsunderving, da elevene har tilgang til disse miljøene også etter endt skolegang. I denne studien benyttes et teoretisk rammeverk bestående av dynamisk systemteori (DST) og constraint led approach (CLA) i et økologisk perspektiv, i tillegg til Gibsons (1986) teori om affordances. Tidligere forskning viser at barns motoriske utvikling oppstår i ulike bevegelsesmiljø og i ulendt terreng, og at barn virker å synes at det er mest gøy å være i fysisk aktivitet utendørs. Derfor er det viktig at kroppsøvingslærere kan se og tilpasse sammenhengen mellom individ, oppgaven og miljøet i deres undervisning, slik at man tilrettelegger for læring hos alle elever med ulikt utgangspunkt. Funnene viser at kroppsøvingslærere anerkjenner de positive effektene av utendørs aktiviteter, inkludert økt bevegelsesglede og bedre motorisk utvikling. Samtidig identifiserer de flere utfordringer, som skolens plassering, årstider, tidsbruk, sikkerhet og personlige interesser. Disse faktorene påvirker planleggingen og gjennomføringen av undervisningen. Studien konkluderer med at lærerne trenger mer støtte og ressurser for å håndtere de praktiske utfordringene de møter. Dette kan inkludere bedre tilgang til uteområder og utvikling av undervisningsplaner og aktiviteter tilpasset forskjellige årstider og miljøer. Dette kan bidra til en mer variert og effektiv kroppsøvingsundervisning, fremme livslang bevegelsesglede og forbedre elevenes trivsel og engasjement i faget.
dc.description.abstractThis master's thesis is a qualitative study that examines physical education teachers' perceptions of opportunities and constraints in various movement environments. The study uses semi-structured interviews combined with photo elicitation as an interview technique to obtain comprehensive responses from the informants. The background for this research is studies showing that physical education classes are mainly conducted indoors, despite research highlighting the importance of varied movement environments. One of the core elements of the physical education subject is to promote lifelong joy of movement. This underscores the significance of using different movement environments in physical education, as students have access to these environments even after completing their education. This study utilizes a theoretical framework consisting of dynamic systems theory (DST) and the constraint-led approach (CLA) from an ecological perspective, in addition to Gibson's (1986) theory of affordances. Previous research indicates that children's motor development occurs in various movement environments and rugged terrain, and that children seem to enjoy physical activity outdoors the most. Therefore, it is important for physical education teachers to see and adapt the relationship between the individual, the task, and the environment in their teaching, to facilitate learning for all students with different starting points. The findings show that physical education teachers recognize the positive effects of outdoor activities, including increased enjoyment of movement and better motor development. At the same time, they identify several challenges, such as the school's location, seasons, time constraints, safety, and personal interests. These factors influence the planning and execution of lessons. The study concludes that teachers need more support and resources to handle the practical challenges they face. This can include better access to outdoor areas and the development of lesson plans and activities tailored to different seasons and environments. This can contribute to a more varied and effective physical education, promoting lifelong joy of movement and improving students' well-being and engagement in the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMuligheter og begrensninger i ulike bevegelsesmiljø
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record