Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØyvind Bjerke
dc.contributor.authorThea Marie Pettersen
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:09Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188980507:50552505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141980
dc.description.abstractDenne studien er et masterprosjekt som ble gjennomført våren 2024 ved lærerutdanningen ved NTNU i Trondheim. Hensikten med denne oppgaven er å hente informasjon til hvor elever på 5. trinn velger å være i aktivitet samtidig som det undersøkes hvilke muligheter og begrensinger elevene ser i ulike bevegelsesmiljø. Bakgrunnen for studien er aktivitetsnivå og at en stor andel barn og voksne ikke oppfyller folkehelseinstituttets krav til aktvitetsnivå (Hansen et al., 2023). Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvilke muligheter og begrensinger for aktivitet ser elever på 5.trinn i ulike bevegelsesmiljø og hvilken betydning har tidligere erfaringer fra organisert idrett og interesser for valg av bevegelsesmiljø? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av den kvalitative metoden fokusgruppe intervju. Det ble gjennomført til sammen fire intervju med fire informanter i hver gruppe. I tillegg til fokusgruppe intervju brukte jeg bildeassosiasjon som er en projektiv teknikk. Videre benyttet jeg meg av tematisk analyse av Virginia Braun og Victoria Clarke for å analysere dataene. Resultatene i denne undersøkelsen tyder på at tidligere erfaring med aktiviteter og interesser har en innflytelse på hvor elever velger å være i aktivitet. Samtidig viser resultatene at en begrensning for hvilke aktiviteter elevene ser, påvirkes ofte av venners valg. Nøkkelord: Kroppsøving, bevegelsesmiljø, aktivitetserfaring, affordances, ecological dynamics, constraints
dc.description.abstractThis is a master thesis that was completed in the spring 2024 at the teacher education at NTNU in Trondheim. The purpose of this was to get information to where students in fifth-grade choose to be in activity, simultaneous I wanted to inspect which possibilities and limitations the students see in different movement environment. The background for the study is activity levels and the fact that a large proportion of children and adults do not meet the activity level requirements set by the Norwegian Institute of Public Health (Hansen et al., 2023). The research question for this task addresses: What opportunities and limitations for activity do fifth-grade students perceive in various movement environments, and what significance do previous experiences from organized sports and interests have on their choice of movement environments? To address the research question, I used the qualitative method focus group interviews. A total of four interviews with four participant’s in each group. In addition to the focus group interview, I used photo elicitation, which is a projective technique. For the analysis I choose to use the thematic analysis of Virginia Braun and Victoria Clarke. The results in this research suggest that previous experiences with activities and interest influence where students choose to engage in activity. Simultaneously, the results show that a limitation for which activity the students se is affected by their friends. Keywords: Physical education, movement environment, activity experience, affordances, ecological dynamics, constraints
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers oppfatning av muligheter og begrensninger i bevegelsesmiljø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel