Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunde, Anne Mette
dc.contributor.advisorAa, Leiv Inge
dc.contributor.authorBolghaug, Helena
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:07Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:35494930
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141979
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne kvalitative studien har som mål å undersøke egnede tilnærminger til ord- og begrepslæring for nyankomne ungdommer i skolen. Jeg ønsket å utforske lærerens rolle i å styrke ord- og begrepslæring hos et utvalg elever, samt å finne ut hvordan disse elevene anvender denne læringen. For å skaffe meg innsikt i ord- og begrepslæring benyttet jeg observasjon og intervju som metode. Jeg utviklet et undervisningsopplegg til nyankomne ungdommer, knyttet til abstrakte sang- og musikkbegreper, undervist gjennom hovedsakelig førstehåndserfaringer. Dette ble gjort for å forberede elevene til et Lydrik(k)-prosjekt, som innebærer å lage musikk og sanglyrikk. Videre la jeg til rette for et Alias-spill, der elevene både måtte forstå og forklare ulike ord fra undervisningsopplegget. Jeg intervjuet også en lærer for å sammenligne mine funn med lærerens innsikter. Funnene indikerer at førstehåndserfaringer kan være en hensiktsmessig måte å arbeide med ord og begreper på, da dette aktiverer elevenes begrepsforståelse. I tillegg kan det være nyttig å forklare ordene, slik at elever greier å sette norske ord på begrepsforståelsen. Videre viser resultatene at elevene hovedsakelig forklarer de ulike ordene gjennom konnotasjoner (assosiasjoner), noe som kan tyde på at dette er lettere tilgjengelig for dem enn denotasjoner (konkret betydning). Mine funn stemmer stort sett overens med lærerens syn på ord- og begrepslæring, spesielt når det gjelder at abstrakte ord kan være en utfordring for minoritetsspråklige elever.
dc.description.abstractThe purpose of this qualitative study is to examine how to teach words and concepts in a good way, for newly arrived teenagers in secondary school. I wanted to explore how teachers can enhance pupils understanding of words and concepts, as well as how pupils will apply this knowledge. In this thesis, I applied observations (in classroom) and an interview (with a teacher) as a method to gain deeper insight. I made a teaching plan for a group of newly arrived teenagers, related to abstract musical concepts, that I primarily taught through firsthand experiences. This was done to prepare the students for a Lydrik(k) project, which involves creating music and song lyrics. Then a selection of the students played something called Alias, where the objective of the game is to both understand and explain different words from the teaching program. I observed both the teaching plan and Alias. I also interviewed a teacher, because I wanted to compare what I figured out in this class, with her perspective. According to the results of the study, I figured out that firsthand experiences can be an effective way to work with words and concepts in class, because this can activate the pupils conceptual understanding. The results also revealed that the students in this class mainly rely on connotations (associations) when they explain the words, which can indicate that these associations may be more understandable for them than denotations (concrete meaning). My findings are quite like the teacher`s perspective, especially our sharing perspective that abstract words are difficult for the pupils in this specific class.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrd- og begrepslæring til nyankomne ungdommer i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel