Show simple item record

dc.contributor.advisorKlomstén, Anne Torhild
dc.contributor.authorSkaale, Siri
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:05Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:175476114:129623943
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141978
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractForskning viser at samarbeid mellom skole og PPT i varierende grad fungerer. Noe av årsaken er lite håndfaste retningslinjer og ulik forståelse av samarbeid. Slik usikkerhet kan bidra til dårlig tilrettelegging for de sårbare barna, noe som kan få alvorlige konsekvenser. I denne studien rettes derfor blikket på de ansatte på skolen og i pedagogisk psykologisk tjeneste for å utforske deres erfaringer, opplevelser og følelser med det tverrfaglige samarbeidet. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan oppleves tverrfaglig samarbeid omkring sårbare barn i skolen? Problemstilling utforskes gjennom en kvalitativ tilnærming. Data er samlet inn gjennom dybdeintervju med to rådgivere fra pedagogisk psykologisk tjeneste, samt. to spesialpedagogiske koordinatorer. Informantene ble valgt ut basert på deres erfaring med det tverrfaglige samarbeidet knyttet opp mot sårbare barn. Data ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk metode, der rådata ble konstruert til konsepter og deretter videre til temaer. Resultatene identifiserte tre tema; 1) samarbeidets tre søyler, 2) hjemløs omsorg, og 3) tillitsskapende samarbeid. Studien viser at de ansatte opplevde flere utfordringer i samarbeidet, som eksempelvis manglende enighet om mål, konflikterende forventninger, knapphet på ressurser og etablering av tillitsfulle samarbeidsforhold. Det er alle sentrale faktorer som påvirker dynamikken og effektiviteten i samarbeidet. Funnene i denne oppgaven bekrefter tidligere forskning og teori, både om samarbeid, system vs. individ, relasjon og tillit, kommunikasjon og ledelse av samarbeid. Studiens resultater kan bidra til å øke forståelsen av hvordan samarbeidet mellom PPT og skolen oppleves for de involverte og slik danne grunnlag for videre utvikling av samarbeidskultur.  
dc.description.abstractResearch shows that collaboration between schools and PPT functions to varying degrees. Part of the reason is the lack of concrete guidelines and differing understandings of collaboration. Such uncertainty can contribute to inadequate support for vulnerable children, which can have serious consequences. This study therefore focuses on the staff in Pedagogical-Psychological Services and at schools to explore their experiences (perceptions and feelings) with interdisciplinary collaboration. The research question for this study is: How is interdisciplinary collaboration around vulnerable children in schools experienced? The research question is explored through a qualitative approach. Data was collected through in-depth interviews with two advisors from Pedagogical-Psychological Services and two special education coordinators. The informants were selected based on their experience with interdisciplinary collaboration related to vulnerable children. The data was analyzed using a reflexive thematic method where raw data was constructed into concepts and further into themes. The results identified three themes: 1) the three pillars of collaboration, 2) homeless care, and 3) trust-building collaboration. The study shows that the staff experienced several challenges in collaboration, such as lack of agreement on goals, conflicting expectations, resource scarcity, and the establishment of trusting collaborative relationships. These are all central factors that affect the dynamics and effectiveness of collaboration. The findings of this study confirm previous research and theories on collaboration, system vs. individual, communication, relationships, trust, and management of collaboration. The results will contribute to increasing the understanding of how the collaboration between PPT and schools is experienced by those involved and form the basis for further development of a collaborative culture.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrfaglig samarbeid mellom pedagogisk psykologisk tjeneste og skole
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record