Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRismark, Marit.
dc.contributor.authorJohnsen, Kristin.
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:04Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580879:46757935
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141977
dc.description.abstractDette kvalitative prosjektet har hatt som formål skape et beskrivende og fortolkende innblikk i hvordan ansatte opplever læringsmuligheter i en arbeidshverdag preget av tidspress og et kontinuerlig krav om kunnskapstilegnelse. Tematikken i prosjektet forståes som relevant fordi vi lever i et samfunn hvor det stilles høye krav til kunnskapstilegnelse og evne til å håndtere hyppige endringer i takt med et arbeidsmarked i stadig utvikling. Med bakgrunn i aktualisering og utvalgt teori ble denne problemstillingen utarbeidet: Hvordan opplever ansatte mulighet for læring i arbeidsfellesskap? Hovedbegreper som er med å belyse problemstillingen er læring, fellesskap, kunnskapsdeling, læringsmiljø, fleksibilitet og tid. Utvalgt teori knyttet til hovedbegrepene redegjøres for, og utgjør sammen med empirien grunnlaget for analyse og drøft av funnene. Prosjektet har en kvalitativ tilnærming og det er utført individuelle dybdeintervju av fem informanter ved hjelp av en semistrukturert intervjuguide. En stegvis-deduktiv-induktiv metode er brukt som grunnlag for bearbeidelse av datamaterialet i prosjektet. Målsettingen har vært å utføre et transparent prosjekt med en empirinær tilnærming i utarbeidelse av funn, drøfting og avslutning. Funnene fra prosjektet reflekterer at de ansatte opplever seg tilhørende et veletablert og trygt arbeidsfellesskap som fungerer som utgangspunkt for samhandling, erfaring – og kunnskapsdeling. De ansatte drar nytte av tilgang til hverandres erfaring og kompetanse, og fysisk tilstedeværelse og samtale forstås som viktig for læringsmulighetene i arbeidsfellesskapet. Tilgang til et utvidet arbeidsfellesskap tolkes som å skape læringsmuligheter, og fremmende for utvikling av det nære arbeidsfellesskapets praksis. Evne til å fleksibilitet og selvstendighet kan skape læringsmuligheter for den enkelt ansatte og arbeidsfellesskapets som helhet. De ansatte utøver smidighet når de selv legger til rette for læringsmuligheter i arbeidsfellesskapet og strukturerer arbeidshverdagen slik at læring igjennom samhandling blir prioriter på lik linje med andre gjøremål. Avslutningsvis argumenteres det for at ved å sette av tid til kunnskap- og erfaringsdeling fremmer man læring i arbeidsfellesskapet, og møter behovet for kontinuerlig kunnskapstilegnelse.
dc.description.abstractThe purpose of this qualitative project has been to create a descriptive and interpretive insight into how employees experience learning opportunities in a working day characterized by time pressure and a continuous requirement for knowledge acquisition. The subject matter of the project is understood to be relevant because we live in a society where high demands are placed on knowledge acquisition and the ability to handle frequent changes in line with a constantly developing labor market. With a background in actualization and selected theory, this problem was prepared: How do employees experience the opportunity for learning in a working community? The main terms that help illuminate the issue are learning, community, knowledge sharing, learning environment, flexibility and time. Selected theory linked to the main concepts is explained and, together with the empirical evidence, forms the basis for analysis and discussion of the findings. The project has a qualitative approach and individual in-depth interviews have been conducted with five informants using a semi-structured interview guide. A step-by-step-deductive-inductive method is used as a basis for processing the data material in the project. The objective has been to carry out a transparent project with an empirical approach in the preparation of findings, discussion and conclusion. The findings from the project reflect that the employees feel that they belong to a well-established and safe working community that functions as a starting point for interaction, experience and knowledge sharing. The employees benefit from access to each other's experience and expertise, and physical presence and conversation are understood to be important for the learning opportunities in the working community. Access to an extended working community is interpreted as creating learning opportunities, and promoting the development of the close working community's practice. Ability to be flexible and independent can create learning opportunities for the individual and the working community as a whole. The employees exercise flexibility when they facilitate learning opportunities in the working community and structure everyday work so that learning through interaction becomes a priority on the same level as other tasks. In conclusion, it is argued that by setting aside time for knowledge and experience sharing, you promote learning in the working community, and meet the need for continuous knowledge acquisition.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever ansatte mulighet for læring i arbeidsfellesskap? En kvalitativ studie om hvordan ansatte opplever læringsmuligheter i et arbeidsfellesskap preget av tidspress og kontinuerlig behov for kunnskapstilegnelse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel