Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSølvberg, Astrid Margrethe
dc.contributor.authorMjåseth, Nikoline Johansen
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:02Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580879:24430775
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141976
dc.description.abstractStadig flere voksne studenter velger å følge fleksible studieløp. Felles for mange av disse er at mye av læringsaktiviteten foregår utenfor campus og at de kombinerer studiene med arbeid, familieliv og andre forpliktelser. Disse kontekstuelle rammene bidrar til at studenter i fleksible studier i stor grad må evne å initiere og styre egen læringsprosess. Selv om selvregulert læring på mange måter er en individuell prosess, bygger denne også på samspillet mellom individ, adferd og miljø. Opplæring, tilrettelegging og støtte fra utdanningsinstitusjonen og undervisere spiller derfor en viktig rolle i utviklingen av evne til selvregulering. Hensikten til studien er å bidra til økt forståelse om hvordan fleksible studenter opplever selvregulert læring og hvordan behovene deres kan bli ytterligere anerkjent og tilrettelagt for i utformingen av undervisningspraksiser. Dette utforskes gjennom problemstillingen: Hvordan opplever voksne i fleksible studier egen evne til selvregulert læring og hvordan opplever de støtten de får fra utdanningsinstitusjonen til å utvikle seg som selvregulerte lærende? For å belyse problemstillingen har det blitt anvendt et kvalitativt forskningsdesign. Forskningsdesignet bygger på en fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteoretisk forankring. Datainnsamlingen ble gjort gjennom semistrukturerte intervjuer med fem studenter i fleksible studier. Videre ble det empiriske materialet tematisk analysert for å utforske den dypere meningen av deltakernes opplevelser fra deltakelse i fleksible studier. Teorier og modeller om selvregulert læring, utvikling av selvreguleringsevne og motivasjon og mestringstro utgjør det teoretiske rammeverket. Gjennom tematisk analyse av intervjumaterialet ble tre fremtredende temaer med tilhørende underkategorier identifisert: forberedelse, gjennomføring og etterarbeid. Disse temaene reflekterer hvordan studentenes evne og behov for støtte til selvregulering kan ses i lys av tre faser i en læringsprosess. Studien viser at studentene har behov for støtte og tilrettelegging for selvregulering under alle disse fasene. Basert på disse funnene presenteres en didaktisk struktur som kan støtte undervisere og utdanningsinstitusjoner i arbeidet med å utforme undervisningspraksiser som støtter opp om selvregulert læring i fleksible studier.
dc.description.abstractAn increasing number of adult students choose to follow flexible study programs. A common denominator for many of these students is that most of their engagement in learning activities happens off-campus. In addition, they often balance their studies with work, family life, and other obligations. These contextual frameworks require that students in flexible studies are able to initiate and control their own learning process. Although self-regulated learning is focused on the individual's ability to self-regulate, this process is based on the interaction between individual, behavioral and environmental factors. Thus, instruction, facilitation and support from the educational institution and educators play an important role in the development of self-regulation as a skill. The aim of this study is to provide insight into how flexible students experience self-regulated learning and how teaching practices may be designed in order to meet their needs. The study was guided by the research question: How do adults in flexible studies experience their own ability for self-regulated learning, and how do they perceive the support they receive from the educational institution in developing as self-regulated learners? To explore the research question, a qualitative research design has been employed. The research design is grounded in a phenomenological and hermeneutic methodology. Qualitative data were collected through semi-structured interviews with five students attending flexible study programs. The data was analysed using thematic analysis in order to explore the deeper meaning of the participants’ experiences from participation in flexible studies. Theories and models on self-regulated learning, the development of self-regulatory skills, and motivation and self-efficacy, serves as the theoretical framework. Based on the thematic analysis of the empirical data, three overarching themes, with corresponding sub themes, were identified: Preparation, implementation and post-processing. These themes reflect how students’ ability to self-regulate, and their need for support in the self-regulatory process, may be understood according to three phases in a learning process. The findings indicate that students require support and facilitation in self-regulation throughout all stages of the learning process. Based on the findings, a didactical structure is presented. The aim of this didactical structure is to assist educators in designing teaching practices that support self-regulated learning among adults in flexible studies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSelvregulering i fleksible studier: En kvalitativ studie av voksne studenters opplevelse av evne og støtte til selvregulert læring i fleksible studiekontekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel