Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBusby, Nicole.
dc.contributor.authorVerkerk, Eline.
dc.date.accessioned2024-07-17T17:19:32Z
dc.date.available2024-07-17T17:19:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574033:35331107
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141927
dc.description.abstractDet positive forholdet mellom engelsk utenfor skolen (utenomskolsk engelsk) og elevers språkferdigheter er godt dokumentert (Sundqvist, 2009; De Wilde et al., 2019). De fleste studier fokuserer dog på vokabular, og lite er kjent om forbindelsen mellom utenomskolsk engelsk og andre kommunikative ferdigheter, spesielt lytteforståelse. Mens tidligere studier har undersøkt utenomskolsk engelsk i flere europeiske land, er det i tillegg få som har undersøkt Frankrike. Hovedpoenget med denne studien er å undersøke hva slags typer audiovisuell utenomskolsk engelsk blir brukt av franske videregåendeelever (alder 15-18 år), hvor mye tid de bruker på disse aktivitene, så vel som å undersøke om mengden bruk av utenomskolsk engelsk har betydning for deres lytteferdigheter. Sekundære mål er å undersøke om motivasjon samt alder ved begynnelsen av engelsktimer kan påvirke deres lytteferdigheter. Denne studien undersøker 41 deltakere i Frankrike, som alle er mellom 15 og 18 år og har fransk som morsmål. De ble gitt et online spørreskjema for å kartlegge deres bruk av utenomskolsk engelsk, deres motivasjonsnivå, og deres holdninger mot å lære engelsk. De ble også gitt en lyttetest. Funnene viser at de fleste deltakerne brukte noe utenomskolsk engelsk hver uke, og at musikk, sosiale medier, og online videoinnhold var de mest populære aktivitetene. TV og dataspill var mindre brukt. Resultatene viser også at utenomskolsk engelsk er positivt knyttet til lytteferdigheter. Det var også en positive relasjon mellom motivasjonsnivå og lytteferdigheter. Til sist var det ikke betydelige forskjeller i lytteferdigheter mellom deltakerne som begynte med engelsk på barneskolen, mot de som begynte på mellomtrinnet. Resultatene impliserer at et høyere forbruk av utenomskolsk engelsk kan positivt påvirke engelsktilegnelse, samt at et bevisst bruk av utenomskolske ressurser kan hjelpe med å øke engelsknivået blant elever når klasserommet alene ikke er tilstrekkelig.
dc.description.abstractThe positive relationship between English outside of school (extramural English) and learners’ language skills is well-researched (Sundqvist, 2009; De Wilde et al., 2019). Most studies, however, focus on vocabulary; there is little research on the connection between extramural English and other communicative skills, especially listening comprehension. Furthermore, while previous research has investigated extramural English in many European countries, few studies have ever looked at France. The main objective of this study is to investigate what types of audiovisual extramural English are consumed by French secondary school students (age 15-18), and how much, as well as investigate whether the level of engagement with extramural English relates to their listening comprehension skills. Secondary motivations are to investigate whether motivation and age of first school instruction might affect listening comprehension scores. The current study includes 41 participants in France, who are all native French speakers between the ages of 15 and 18. They were given an online questionnaire to map their extramural English habits, their motivation, and attitudes towards learning English. They were also presented with a listening comprehension test. The findings suggest that most participants used some extramural English weekly, and that music, social media, and online video content were the most popular activities. TV and gaming were less used. The results also indicate that extramural English consumption is positively related to listening comprehension skills. There was also a positive relationship between reported motivation to learn English and listening comprehension. Finally, the results found that there was no significant difference in listening comprehension scores between participants who started English school instruction in primary school versus those who began in lower secondary school. The results of this study suggest that a higher amount of extramural English consumption can be beneficial for English acquisition, and that a more conscious use of extramural resources can help raise the level of English among learners when classroom instruction alone is not sufficiently effective.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe use of extramural English among French youth and its impact on listening comprehension
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel