Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasch, Astrid
dc.contributor.advisorAckerley, Aaron Matthew
dc.contributor.authorKlausen, Simen
dc.date.accessioned2024-07-17T17:19:25Z
dc.date.available2024-07-17T17:19:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574033:34498258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141925
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å utforske endringene i det kulturelle betydningspotensiale i engelske lærebøker brukt i Norge. For å oppnå dette har det blitt gjennomført en kvalitativ analyse og sammenligning av tre lærebøker fra 1990-tallets Flight 8-10 serien og tre lærebøker fra 2020-tallets Engelsk 8-10 serie. Disse lærebøkene er basert på læreplanene L97 og LK20. Oppgaven baserer seg på den semiotiske tilnærmingen til lærebokstudier som Weninger & Kiss (2013) foreslår, der målet er å forstå og gjenskape den underliggene forståelsen som elever skaper som respons på nye tekster. Resultatene av denne oppgaven viser at Flight-serien har en problematisk framstilling av urfolk, ved å redusere deres representasjon ned til stereotypier, og uten å adressere de underliggende utfordringene de står overfor. Engelsk-serien har derimot et større fokus på urfolksproblematikk og har en inkluderende tilnærming ved å integrere urfolks perspektiver i bredere tematiske diskusjoner i læreboken. Gjennom en kvalitativ analyse og sammenligning, avdekker denne oppgaven betydelige endringer i det kulturelle betydningspotensialet i engelske lærebøker over tid, som gjenspeiler utviklingen av læreplanmål og endring i kvaliteten på interkulturell kompetanse i lærebøkene.
dc.description.abstractThis master thesis aims to explore the changes in cultural meaning potential in English Textbooks used in Norway. To accomplish this a qualitative analysis and a comparison, of three textbooks from the 1990s textbook series Flight 8-10 and three textbooks from the 2020s textbook series Engelsk 8-10 has been conducted. These textbooks were based on the L97 and LK20 curriculum. The thesis bases itself of the semiotic approach to textbook studying that Weninger & Kiss (2013) propose, where the goal is to understand and recreate the underlying meaning-making that pupils create in response to new texts. The results of this thesis show that the Flight series features a problematic portrayal of indigenous groups, reducing their representation to stereotypes, without addressing the underlying struggles they face. The Engelsk has a bigger focus on indigenous issues and struggles and has an inclusive approach by integrating indigenous perspectives into broader thematic discussions within the textbook. Through qualitative analysis and comparison, this thesis uncovers significant shifts in the cultural meaning potential of English textbooks over time, reflecting of the evolving curricular goals and change in the quality of intercultural competence.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleIndigenous representations in Norwegian EFL textbook from the L97 and LK20 curriculum from the semiotic approach perspective
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel