Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasetre, Jørund
dc.contributor.authorTeigland, Ragnvald
dc.date.accessioned2024-07-16T17:23:42Z
dc.date.available2024-07-16T17:23:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:50867360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141742
dc.description.abstractEn regimeendring i 2018, kjempet gjennom av flere år med protester, bragte med seg håp om et mer demokratisk etiopisk samfunn. Etter en tidlig periode med lovende reformer ser det ut som fremgangen har stoppet. Utdanning spiller en viktig rolle i å forme verdier og atferd hos medborgere og derfor også samfunnet. Læreplanen, som bestemmer målene for denne utdanningen, er derfor viktig i å utvikle demokrati og demokratisk medborgerskap. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse undersøker denne avhandlingen hvilket syn på demokrati og medborgerskap som kommer til uttrykk i etiopisk læreplan og lærebøker og sammenlikner det med relevant teori om demokrati og medborgerskap samt konseptuelle rammeverk for medborgerskapsundervisning. Resultatene av denne analysen viser en tilnærming fokusert på å utvikle pliktoppfyllende, lojale, og hardtarbeidende medborgere som passer Westheimer & Kahne (2004) sin ide om den personlig ansvarlige medborgeren, heller enn å utdanne elever til å delta aktivt i et demokratisk system, selv om dette er et uttalt mål. Det vektlegges også å utvikle en felles nasjonal identitet som skal erstatte tilhørigheten til de mange etnisk definerte felleskapene som Etiopia består av. Det er ingen vektlegging av et behov for å praktisere kritisk medborgerskap eller å jobbe for systematisk endring av det etiopiske samfunnet. Læreplanmatrialene presenterer en ideell versjon av demokratiet som ikke stemmer overens med det politiske systemet i Etiopia. Et positivt syn på demokrati, menneskerettigheter, og demokratisk medborgerskap blir formidlet til elever, men denne analysen finner at tilnærmingen til denne læreplanen ikke er tilstrekkelig til å forberede og motivere elever til aktivt demokratisk medborgerskap.
dc.description.abstractIn 2018 a regime change fought through by years of protests brought with it hope for a more democratic Ethiopian society. After an initial period of promising reforms, the progress seems to have halted. Education plays an important part in shaping the values and behaviours of citizens, and therefore the society itself. The curriculum that determines the goals of this education is therefore important in developing democracy and democratic citizenship. Through a qualitative content analysis, this thesis investigates what view of democracy and citizenship is expressed in Ethiopian curriculum materials and compare it to relevant theory about democracy and citizenship, as well as conceptual frameworks on citizenship education. The results of this analysis shows an approach to citizenship education focused on developing dutiful, loyal, and hard-working citizens matching Westheimer & Kahne (2004)’s idea of the personally responsible citizen, rather than educating students for active participation in a democratic system despite stating that this is a goal. Furthermore, there is a large emphasis on developing a common national identity to replace the identification with the various regional or ethnic communities that Ethiopia consists of. There is no emphasis placed on a need for citizens to practice critical citizenship and work for systemic changes to Ethiopian society. The curriculum materials present an ideal version of democracy that does not match the reality of the Ethiopian political system. A view of democracy, human rights, and democratic citizenship as something good and desirable is communicated to students, but this analysis finds the approach of these curriculum materials to be unsuited to prepare and motivate students for active democratic citizenship.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDemocracy and citizenship in the Ethiopian curriculum and textbooks: A qualitative content analysis of conceptions of democracy and citizenship ideals
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel