Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeide, Anne-Lise.
dc.contributor.authorSchjelderup, Synne.
dc.date.accessioned2024-07-16T17:23:25Z
dc.date.available2024-07-16T17:23:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188840525:52374766
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141732
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg et undervisningsopplegg i musikk på ungdomsskolen, som baserer seg på et enkelt dataspill laget i blokkprogrammeringsprogrammet Scratch. Fra et hermeneutisk ståsted forsøker jeg å finne svar på i hvilken grad opplegget kan øke deltakelse og motivasjon blant elever, og har brukt designteori i utforming av opplegget. Gjennom induktiv tematisk analyse ønsker jeg å finne svar på følgende problemstilling: Hvordan kan implementering av dataspill og blokkprogrammering føre til økt deltakelse og motivasjon blant elever i musikkundervisningen? Ved hjelp av teori om musikk, dataspill, programmering, motivasjon, autentiske læringsrom og designteori skal jeg diskutere og finne svar på problemstillingen. Metodene jeg anvender for å samle inn empiri er spørreundersøkelse og observasjon, og observasjonene blir fremstilt som et narrativ i analysen. Oppgaven retter fokus mot elevenes opplevelse av undervisningsopplegget, og gjennom spørreundersøkelsen og observasjonene skal jeg forsøke å tolke deres opplevelser. Formålet med denne masteroppgaven er bidra med kunnskap om hvordan blokkprogrammering og spillelementer eksempelvis kan anvendes i musikkfaget. Dette er ment som et innspill til hva som kan gjøres i skolen for at elevene skal engasjere seg i musikkundervisningen, få dekket noen av kompetansemålene i musikk, samt forsterke de digitale ferdighetene. Resultatet av forskningen viser at elever med interesse for dataspill er svært deltakende og engasjerte i undervisningen. Selv uten formell instrumentopplæring blir de motiverte av å arbeide med en så fri og åpen oppgave, og løser oppgaven på ulike måter. Opplegget oppleves derimot ikke like nyttig og motiverende for elever som til vanlig liker musikkfaget og ikke interesserer seg for dataspill. Det skal sies at majoriteten av disse elevene deltar likevel. Konklusjonen er at implementering av dataspill og blokkprogrammering kan føre til engasjement og motivasjon gjennom at undervisningsopplegget legge til rette for kreative løsninger, valgfrihet og selvstendighet. Videre bidrar undervisningen til å skape en variert musikkundervisning som fenger flertallet av elevene. Oppgaven er et bidrag til læringsglede hos elevene og motivasjon til å eksperimentere med lyder og skape musikalske forløp, samt å hjelpe dem med å utrykke følelser, formidle budskap og lære blokkprogrammering på en ny måte. Oppgaven inkluderer også elever som til vanlig ikke spiller instrumenter eller lar seg begeistre av musikk, noe som kan oppfattes som positivt i en skolesammenheng. Det er viktig å påpeke at undervisningsopplegget i denne masteroppgaven ikke tar i bruk et eksisterende spill som har som formål å utdanne elever, men at jeg implementerer elementer av spill som en motivator for å skape variasjon og engasjement i undervisningen. Jeg håper at denne masteroppgaven kan være en ressurs for lærere som vegrer seg over å bruke programmering i musikkundervisning. Nøkkelord: Musikk, blokkprogrammering, Scratch, motivasjon, undervisningsopplegg
dc.description.abstractIn this master's thesis, I am going to explore an educational program in music for middle school students, which is based on a simple video game created using the block programming application Scratch. From a hermeneutic standpoint, I will attempt to determine the extent to which the program can increase participation and motivation among students, utilizing design theory in the program's development. Through inductive thematic analysis, I aim to address the following research question: How can the implementation of video games and block programming lead to increased participation and motivation among students in music education? Using theories on music, video games, programming, motivation, authentic learning spaces, and design theory, I will discuss and seek answers to this question. The methods I use to collect data are surveys and observations, with the observations presented as a narrative in the analysis. The thesis focuses on the students' experiences with the educational program, and through the surveys and observations, I will attempt to interpret their experiences. The purpose of this master's thesis is to contribute knowledge on how block programming and elements of gaming can be used in the music subject. It is intended as a suggestion for what can be done in schools to engage students in music education, cover some of the competency goals in music, and enhance their digital skills. The research results show that students interested in video games are highly participative and engaged in the lessons. Even without formal instrument training, they are motivated by working on a free and open task and solve the task in various ways. However, the program is not perceived as equally useful and motivating for students who typically enjoy the music subject and are not interested in video games. Despite this, the majority of these students still participate. The conclusion is that the implementation of video games and block programming can lead to engagement and motivation by facilitating creative solutions, choice, and independence in the educational program. Furthermore, the program contributes to creating a varied music education that captivates most of the students. It contributes to the students' joy of learning and motivation to experiment with sounds and create musical sequences, as well as helping them express emotions, convey messages, and learn block programming in a new way. The program also includes students who do not usually play instruments or are not typically excited by music, which could be considered positive in a school context. It is important to note that the educational program in this master's thesis does not use an existing game designed to educate students, but rather implements elements of games as a motivator to create variety and engagement in teaching. I hope that this master's thesis can be a resource for teachers who are hesitant to use programming in music education. Key words: Music, block programming, Scratch, motivation, educational program
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers deltakelse og motivasjon knyttet til dataspill og blokkprogrammering i musikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel