Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsson, Maja Reinåmo
dc.contributor.authorNielsen, Frida
dc.date.accessioned2024-07-16T17:23:19Z
dc.date.available2024-07-16T17:23:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578189:47006064
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141728
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming, som undersøker elevenes oppfatninger av kjønnsforskjeller i skolen. Formålet med forskningen er å bidra til økt innsikt og nyansering av elevers opplevelse knyttet til kjønnsforskjeller i skolen, ved å svare på problemstillingen: Hvordan opplever elever kjønnsforskjeller i skolen? For å besvare problemstillingen brukte jeg brevmetoden som fokuserte på elevenes perspektiver på kjønnsforskjeller i skolen. Datamaterialet ble analysert med en tematisk analyse. Prosjektet ble gjennomført på 10.trinn ved en ungdomsskole i Trøndelag, der 33 elever skrev brev til forskeren om sine opplevelser og erfaringer rundt kjønnsforskjeller i skolen. Det er en elevsentrert studie der analysen og diskusjonen er rettet mot elevenes interesser og innsiktet innenfor tematikken Studien viser at samtlige elever ved 10. trinn i denne studien opplever kjønnsforskjeller i skolen, om enn i ulik grad og med forskjellige perspektiver. Elevenes erfaringer tyder på at kjønnsforskjellene kommer til syne gjennom både andres forventninger og deres egne forventninger til seg selv og medelever. I analysen trekker jeg frem tre temaer: skolens rammer, forventninger knyttet til væremåte og forventninger knyttet til prestasjoner. I temaet Skolens rammer trekker jeg frem hvordan elevene selv påpeker skolens rammer som en faktor til hvordan kjønnsforskjeller kommer til syne i skolen. Skolens innhold og metode synes å være mer tilrettelagt for jentene enn guttene, ifølge elevenes oppfatninger. Elevene begrunner det med at stereotypiske jentetrekk blir foretrukket, og at jentenes væremåte og prestasjoner blir belønnet med å bli godt likt av lærere og få gode karakterer. Temaet forventninger knyttet til væremåte omhandler hvordan elevene opplever typiske væremåter for de to kjønnsgruppene, og hvilken væremåte de oppfatter at skolen har som en «ideal-elev». Samtidig blir det her trukket frem hvordan guttenes late holdning, nødvendigvis ikke bare er negativt. Temaet forventninger knyttet til prestasjoner omhandler elevenes opplevelser av hvilke forventninger som er forventet av kjønnsgruppene knyttet til prestasjon. Der ser elevene ut til å oppleve både for høye og for lave forventninger, samtidig som guttene og jentene ser ut til å oppleve ulike prestasjonsforventninger ut ifra sitt kjønn. Gjennom denne studien kommer det frem at kjønnsforskjeller i skolen er et komplekst og mangfoldig fenomen, formet blant annet av sosiale forventninger og skolens strukturelle rammer. Elevenes refleksjoner og beskrivelser gir verdifull innsikt i hvordan kjønnsforskjeller oppleves i skolehverdagen, og kan bidra til en dypere forståelse av hvordan skolens praksis kan tilpasses for å møte hver enkelt elev sine behov.
dc.description.abstractThis master thesis is a qualitative study with a phenomenological approach that examines students’ perceptions of gender differences in school. The purpose of the research is to contribute to increased insight and nuance in students’ experiences related to gender differences in school, by answering the research question: How do students perceive gender differences in school? To answer the research question, I used the letter-method, which focused on students’ perspectives on gender differences in school. The data material was analyzed using thematic analysis. The project was conducted with 10th-grade students at a secondary school in Trøndelag, where 33 students wrote letters about their experiences and observations regarding gender differences in school. It is a student-centered study where the analysis and discussion are directed towards the students' interests and insights within the topic. The study shows that all students in the 10th grade in this study experience gender differences in school, albeit to varying degrees and with different perspectives. The students' experiences indicate that gender differences are manifested through both others' expectations and their own expectations of themselves and their peers. In the analysis, I highlight three themes: the school's framework (1), expectations related to behavior (2), and expectations related to performance (3). In theme 1, I highlight how the students themselves point out the school's framework as a factor in how gender differences are manifested in school. The school's content and methods seem to be better suited to girls than boys, according to the students' perceptions. The students argue that stereotypical female traits are preferred, and that girls' behavior and performance are rewarded by being well-liked by teachers and receiving good grades. Theme 2 deals with how the students perceive typical behaviors for the two gender groups, and what behavior they perceive the school has as the "ideal student." At the same time, it is highlighted how boys' laid-back attitudes are not necessarily only seen negatively. Theme 3 addresses expectations related to performance, where students seem to experience high expectations, while boys and girls seem to experience different performance expectations based on their gender. Through this study, it emerges that gender differences in school are a complex and diverse phenomenon, shaped among other things by social expectations and the school's structural framework. The students' reflections and descriptions provide valuable insight into how gender differences are experienced in everyday school life and can contribute to a deeper understanding of how school practices can be adapted to meet each individual student's needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Jeg blir behandlet som en gutt og ikke en elev"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel