Show simple item record

dc.contributor.advisorEgenes, Jan Steinar
dc.contributor.advisorSvare, Magne
dc.contributor.advisorØstvold, Geirmund
dc.contributor.authorØstvold, Even Kokslien
dc.date.accessioned2024-07-16T17:22:36Z
dc.date.available2024-07-16T17:22:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579258:233643191
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141709
dc.description.abstractFormålet med denne rapporten er å innhente kunnskap innen utforming og dimensjonering av parkeringsanlegg. Primærhensikten er å finne praktiske plasseringer på de strukturelle elementene i et bestemt parkeringsanlegg for å oppdrive mest mulige parkeringsplasser iht. SINTEF sin anvisning fra 2023. Prosjektet som blir sett på i oppgaven er et nytt parkeringsanlegg med to studentblokker i massivtre oppå. Parkeringsanlegget bygges over to plan og studentboligene bygges med åtte etasjer hver. For å begrense omfanget av oppgaven, er det valgt å fokusere på bæresystemet i parkeringsanlegget og ikke studentblokkene. Studentblokkene vil bli hensyntatt i dimensjoneringsmodellene, men vil ikke endres på. Utforming og dimensjonering av parkeringsanlegget har blitt utført ved hjelp av dataprogrammer som Robot Structual Analysis, Autodesk Revit og håndberegninger i Microsoft Excel. I resultatet kommer det frem at det er mulig å oppdrive flere godkjent plasser iht. SINTEF byggforsk sin veiledning, men at det vil gå på bekostning av totale antall plasser.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to gather knowledge about design and sizing of parking facilities. The primary objective is to find practical placements for the structural elements in a specific parking facility. This is to maximize the number of parking spaces in accordance with SINTEF’s guidelines. The project discussed in this thesis, is a new parking facility with two student apartment complexes built on top. These apartment complexes are built in cross-laminated timber. The parking facilities are constructed over two levels, and the two student apartment complexes are built with eight stories each. To limit the scope of this report, the focus is placed on the support system of the parking facility and not on the student apartment complexes. The apartments will be considered in the dimensioning models but will not be altered.The design and sizing of the parking facility have been carried out using computer programs such as Robot Structural Analysis, Autodesk Revit, and manual calculations in Microsoft Excel. The results shows that it’s possible to achieve more approved spaces in accordance with SINTEF Byggforsk’s guidelines, but this will come at the expense of the total numbering of spaces.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleParkeringshus og studentboliger i Røverdalen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record