Show simple item record

dc.contributor.advisorOksavik, Arnfinn
dc.contributor.authorEllingsen, Kristine
dc.contributor.authorAndersen, Magnar
dc.date.accessioned2024-07-16T17:20:41Z
dc.date.available2024-07-16T17:20:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187577063:237637446
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141642
dc.description.abstractProsjektets utgangspunkt er en rekke nyhetssaker hvor brønnbåter har grunnstøtt, samt Sjøsikkerhetsanalysen 2022 gjennomført av Kystverket, som viser til en øking i antallet mindre alvorlige navigasjonsulykker i havbruksnæringen. Formålet med prosjektet er å kartlegge hvorfor ulykkene oppstår og finne tiltak som kan redusere antallet navigasjonsulykker på brønnbåter. Teorien i prosjektet er hentet fra litteratur om samfunnsvitenskap, kultur og situasjonsbevissthet. I tillegg er det hentet ut informasjon fra Sjøsikkerhetsanalysen 2022. Det er også hentet teori fra forskjellige lovverk og etater, eksempelvis lospliktforskriften, akvakulturforskiften og Kartverket. Denne teorien benyttes for å belyse utfordringer med navigering på brønnbåter. Datainnsamling har blitt gjennomført med en spørreundersøkelse sendt ut til brønnbåtnavigatører i flere norske rederier. Det er også gjennomført en rekke kvalitative intervjuer med informanter for å hente inn dybdekunnskap til prosjektet. Metoden hvor man benytter både kvantitativ undersøkelse og kvalitative intervjuer heter «mixed methods research». Arbeidet med prosjektet viser til at brønnbåtene opplever mindre alvorlige navigasjonsulykker som følge av en rekke forskjellige årsaker. Alt ifra uoppmerksomhet, dårlig kartdata, lav oppmerksomhet og for høy risikoaksept. Som et resultat av dette kommer prosjektet frem til at man kan gjøre en rekke tiltak for å forbedre sikkerheten ved navigering. Arbeid med sikkerhetskultur og holdninger ombord for å øke fokuset på navigasjonssikkerhet mener vi er særs viktig da det er det tiltaket som lettest kan implementeres. Videre mener vi at navigasjonssikkerheten vil forbedres med økt bemanning på bro. Til videre forskning viser prosjektet til at det kan være interessant å forske på navigatørenes risikoaksept og utdanning.
dc.description.abstractThe origin of the project is several news articles about wellboats running aground, as well as the Sjøsikkerhetsanalysen 2022 carried out by the Coastal Administration showing an increase in the number of less severe navigational accidents in the aquaculture industry. The project´s purpose is to map out why accidents occur and to find measures that can reduce the number of accidents involving wellboats. The theory in the project is collected from literature on social science, culture and situational awareness. In addition, information has been extracted from Sjøsikkerhetsanalysen 2022. Information has been gathered from significant legislations, for example the Norwegian pilotage legislation, the Norwegian aquaculture legislation and the Norwegian mapping authority. The theory is used to illuminate challenges experienced when navigating wellboats. Data collection has been carried out with a survey sent out to wellboat navigators in several Norwegian shipping companies. In addition, several qualitative interviews have also been conducted in order to obtain in-depth knowledge for the project. The method where both quantitative research and qualitative interview are used is called mixed methods research. The project has shown that wellboats experience less severe navigational accidents for a number of reasons. Expanding from negligence, poor mapping data, low attention to the work and too high acceptance of risk. As a result of this, the project proposes several measures that can be taken in order to improve the navigational safety. One of the measures that is viewed as important to take is improving the safety culture onboard the ships. A second is improving the attitude of the navigators, which is viewed as an important measure as it is the easiest to implement. In addition, increasing the number of navigators on the wellboats will in no doubt make navigating safer. As for further research the project has shown that research on the navigator’s risk acceptance and education could be beneficial.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBrønnbåter: Hvordan forbedre navigasjonssikkerheten?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record