Hva lærte vi av Nordlysbrannen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141640Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi satt fokus på hva vi lærte av brannen om bord på hurtigruteskipet M/S Nordlys i september 2011. Vi startet denne oppgaven med å sette oss inni rapporten etter brannen om bord på M/S Nordlys. Denne oppgaven setter fokus på hvordan skip i dag øver på bortfall av nøkkelpersonell på skip. Den tar for seg temaer som organisering av brannlag i henhold til relevant regelverk, anbefalinger fra eksterne aktører, hvordan tilrådinger blir til og om tilrådninger som blir laget etter ulykker blir fanget opp av andre rederi. Hensikten med oppgaven er å sette lys på viktige momenter som kanskje blir oversett av dagens fartøy og rederier.
Teorien vår er hentet ut ifra rapporten fra Nordlysbrannen, gjelden regelverk, og mandatet til beredskapsorganisasjoner og deres oppgaver. Her har vi undersøkt hva gjelden regelverk sier om hvordan man skal organisere en brannorganisasjon ute på fartøy, og hvordan man skal øve.
Vi har intervjuet offiserer på offshore- og passasjerfartøy, et befal fra kystvakten, en RITS-leder, en havariinspektør, og en representant fra sjøfartsdirektoratet. I tillegg til intervjuene har vi delt en spørreundersøkelse til personer med maritim offisersutdanning.
I resultatene våre har vi funnet ut blant annet hvordan fartøyer øver og organiserer seg, eksterne aktører anbefaler sivile fartøy på å øve, og en sikkerhetstilrådning blir laget og formidlet. Vi har også funnet ut hvor mange som øver på bortfall av nøkkelpersonell og hvor ofte de øver på dette. In this task, we have focused on what we learned from the fire on board the Hurtigrute ship M/S Nordlys in September 2011. We started this task by immersing ourselves in the report after the fire on board the M/S Nordlys. This task focuses on how ships today practice the loss of key personnel on board. It covers topics such as organization of fire teams in accordance with relevant regulations, recommendations from external parties, how safety recommendations are made, and whether the safety recommendations made after accidents are picked up by other shipping companies. The purpose of the task is to shed light on important moments that may be overlooked by today's vessels and shipping companies.
Our theory is derived from the report from the Nordlys-fire, the current regulations, and the mandate of emergency organizations and their tasks. Here we have examined what the current regulations say about how to organize a fire organization on board vessels, and how to practice.
We have interviewed officers on offshore and passenger vessels, a command from the coast guard, a “RITS” leader, accident investigator, and a representative from the Norwegian maritime authority. In addition to the interviews, we have shared a survey with people with maritime officer education.
In our results, we have discovered among other things how, vessels practice and organize themselves, external parties recommend merchant vessels to practice, and a safety recommendation is made and shared with the fleet. We have also discovered how many practice the loss of key personnel, and how often they practice this.