Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalvik, Anders Skare
dc.contributor.authorOpheim, Agnethe Eline
dc.date.accessioned2024-07-16T17:19:38Z
dc.date.available2024-07-16T17:19:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187895303:22790532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141606
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av jernbanemotiv i skjønnlitteratur utgitt i tidsrommet 1850-1900. Perioden kjennetegnes gjerne som en tid med store omveltninger i samfunnet, hvor både økonomisk, industriell og teknologisk utvikling ligger sentralt for perioden. Denne oppgaven undersøker hvordan særlig jernbanen, innad i en kontekst av også andre medieteknologier tematiseres i tre ulike skjønnlitterære tekster utgitt i siste halvdel av 1800-tallet: Bjørnstjerne Bjørnsons fortelling «Jernbanen og Kirkegaarden» (1866), dramaet Samfundets støtter (1877) av Henrik Ibsen, samt fortellingen «Jernbanestemninger» (1892) Hans Aanrud. Dette er tre ulike tekster utgitt i tre ulike tiår, og som på hver sin måte skildrer et særlig jernbanemotiv. Spørsmål som stilles til oppgaven er: På hvilke måter ble jernbanen beskrevet? Hvilke holdninger til jernbanen kom til uttrykk i litteraturen? Hvilke øvrige meningssammenhenger gikk jernbanen inn i? De skjønnlitterære analysene vil gjøres med støtte medieteori. Innenfor medieteorien vil analysene ses i lys av tre teoretiske innganger: boken Det mediale gjennombruddet (2023) av NTNU-litteraturforskerne Frode Lerum Boasson, Anders Skare Malvik & Silje Warberg, infrastrukturteori, samt modernitetskritikk. Boasson, Malvik & Warberg (2023) tar særlig i bruk medieestetikken i sine analyser. Denne oppgaven har i stor grad hentet inspirasjon fra deres begrepsapparat, som også tas bruk i oppgaven. Av infrastrukturteori vil Paul N. Edwards artikkel «Infrastructure and Modernity: Force, Time, and Social Organization in the History of Sociotechnical Systems» brukes for å belyse hvordan medieteknologier kan analyseres og forstås på ulike nivå i samfunnet. Innenfor modernitetskritikk vil særlig Georg von Wrights (1994) Myten om fremskrittet, samt Marshall Bermans klassiker All That Is Solid Melts into Air (2010) 1982, ses i lys av modernitetskritiske tendenser i de skjønnlitterære tekstene. Analyser av hvordan samfunnsendringer skildres i litteratur har lenge vært sentralt innenfor litteraturforskningen. Målet med oppgaven har vært å belyse medieteknologiske virkninger i skjønnlitteratur, og hvordan forholdet mellom mennesker, teknologi og medier har utviklet seg også i en mentalitet- og idéhistorisk sammenheng, og hvordan dette skildres i skjønnlitteratur utgitt for perioden. Analysene i denne oppgaven viser blant annet hvordan jernbanen innad i en kontekst av også andre medieteknologier i stor grad tematiseres, samt griper inn i menneskets både forståelse og forhold til tema som markedsøkonomiske virkninger, natursyn, mellommenneskelige forhold, samt forestillinger om både modernisering, tid og fremskritt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Kommer sidebanen istand, så er jeg millionær; kommer den ikke istand, så er jeg ruineret.»: En analyse av jernbanemotiv i Bjørnstjerne Bjørnsons «Jernbanen og Kirkegaarden» (1866), Henrik Ibsens Samfundets støtter (1877) og Hans Aanruds «Jernbanestemninger» (1892)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel