Kan man inkludere uten vigsel? Presters holdninger til reservasjon og vielse.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141201Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne masteroppgaven analyserer jeg hvordan prester innad i Den Norske Kirke snakkerom, og begrunner, sitt syn og sine holdninger til inkludering av skeive i kirken, med et særligblikk på vielse og reservasjonsrett.Etter intervju med åtte prester analyserer jeg datamaterialet ved hjelp av fortolkningsrepertoarsom mitt valgte analysegrep, og bruker queer teori og heteronormativitet innenfor min teorifor å vise til hvordan enkelte av prestene er preget av dette i deres begrunnelser.Et at mine sentrale funn er hvordan de fleste prestene velger å ikke reservere seg, og prøveraktivt å få skeive til å føle seg mer velkomne i kirken, og hvordan andre er reserverte og ikkehar like mange eksempler på hvordan man kan inkludere de som kanskje føler seg utenfor. Etannet sentralt funn er hvordan debatten om reservasjonsrett oppleves som veldigpolariserende og forenklet. Enkelte prester er reserverte, men bevisst forsøker å ikke la ensståsted i debatten om likekjønnet ekteskap ødelegge noens selvbilde eller forhold til kirken,og andre er ikke reserverte fra å vie likekjønnede, men viser stor forståelse for dem som er. In this master thesis I’m going to analyse how priests within The Norwegian Church talkabout, and justify, their views and attitudes towards the inclusion of queer people in thechurch, with a particular focus on marriage and reservation rights.After interviews with eight priests, I analyze the data using interpretive repertoire as mychosen analytical approach and use queer theory and heteronormativity within my theory toshow how some of the priests are affected by this in their reasons.One of my central findings is how most priests choose not to reserve themselves, and activelytry to make queers feel more welcome in the church, and how others are reserved and do nothave as many examples of how to include those who might feel left out. Another key findingis how the debate on the right of reservation is experienced as very polarizing and simplistic.Certain priests are reserved, but consciously try not to let one's position in the debate onsame-sex marriage destroy someone's self-image or relationship with the church, and othersare not reserved from ordaining same-sex couples but show great understanding for thosewho are.