Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersson, Anders-Petter
dc.contributor.authorØstberg, Mathias
dc.date.accessioned2024-07-13T17:21:46Z
dc.date.available2024-07-13T17:21:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187610968:47275574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141122
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven var å utvikle forslag til en digital inkluderende aktivitetsplanlegger, med mål om å forbedre selvstendighet, autonomi og inkludering i planlegging av aktiviteter for personer med kognitive funksjonsnedsettelser som påvirker deres kommunikasjon. Dette prosjektet benytter en menneskesentrert designmetode for å sikre at den foreslåtte løsningen er tett knyttet til brukernes behov og preferanser. Double Diamond-modellen for design ble benyttet, og omfattet fire faser: Forstå, Definere, Utvikle og Levere. Under utforskningsfasen ble det gjennomført skrivebordsundersøkelser og kvalitative forskningsmetoder, som intervjuer og sammenlignende analyse av eksisterende løsninger, for å samle data om brukernes behov, preferanser og utfordringer. I defineringsfasen ble denne dataen analysert for å prioritere funksjoner og egenskaper for den digitale inkluderende aktivitetsplanleggeren. Utviklingsfasen involverte iterativ prototyping og testing, med integrering av tilbakemeldinger fra helsepersonell, og observasjoner av en primærbruker. Til slutt, i leveringsfasen, ble den foreslåtte løsningen presentert. Brukertesting med prototypen viste positive resultater, med høyt engasjement og motivasjon. Tilfeller av autonomi fremsto, som viste potensialet til den digitale inkluderende aktivitetsplanleggeren i å gi personer med kommunikasjonsnedsettelser mulighet til å selvstendig velge og planlegge aktiviteter. Imidlertid var omfanget av brukertesting begrenset av deltakelsen fra kun én bruker, noe som indikerer behovet for ytterligere testing med et bredere spekter av deltakere. I tillegg, på grunn av ressursbegrensninger, inkludert begrensninger i ekspertise og tidsrammen for prosjektet, ble noen aspekter som alternative tilgangsmetoder nedprioritert under designprosessen. Avslutningsvis, dette prosjektet viser at en gjennomtenkt utformet digital aktivitetsplanlegger har potensial til å forbedre selvstendighet og inkludering for personer med kognitive funksjonshemninger som påvirker deres kommunikasjon. Fremtidig arbeid bør fokusere på å utvide brukertesting og utforske flere funksjoner for å ytterligere optimalisere den digitale inkluderende aktivitetsplanleggeren for ulike brukerbehov. Nøkkelord: Alternativ og supplerende kommunikasjon, menneskesentrert design, co-design, inkluderende design
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to develop suggestions for a digital inclusive activity scheduler, with the aim to enhance independence, autonomy and inclusion in activity scheduling for individuals with cognitive disabilities that affect their communication. This project leverages a human-centered design approach to ensure that the proposed solution aligns closely with the needs and preferences of its users. The Double Diamond model for design was employed, encompassing four phases: Discover, Define, Develop, and Deliver. During the Discover phase, desktop research and qualitative research methods, such as interviews and comparative analysis of existing solutions, were used to gather data on user needs, preferences and challenges. In the Define phase, this data was analyzed to prioritize features and functionalities for the digital inclusive activity scheduler. The Develop phase involved iterative prototyping and testing, incorporating feedback from healthcare professionals, and observations of a primary user. Finally, in the Deliver phase, the proposed solutions were presented. User testing with the protoype revealed positive outcomes, showcasing high engagement and motivation. Moments of autonomy emerged, highlighting the potential of the digital inclusive activity scheduler to empower individuals with communication disabilities in independently selecting and scheduling activities. However, the scope of user testing was limited by the participation of only one user, indicating the need for further testing with a broader range of participants. Additionally, due to resource constraints, including limitations in expertise and the time frame of the project, some aspects like alternative input methods were deprioritized during the design process. In conclusion, this thesis demonstrates that a thoughtfully designed digital inclusive activity scheduler has the potential to enhance the autonomy and inclusion of individuals with cognitive disabilities that affect their communication. Future work should focus on expanding user testing and exploring additional functionalities to further optimize the digital inclusive activity scheduler for diverse user needs. Keywords: Augmentative and alternative communication, human-centred design, co-design, inclusive design
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Design Development of a Digital Inclusive Activity Scheduler
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record