Guidelines for Creating Accessible Archaeological Museum Exhibitions for Visitors with Visual Impairments
Abstract
Dette prosjektet utforsker det å utvikle tilgjengelige museumsopplevelser for mennesker med synshemminger (MMS) gjennom bruk av kunstig intelligens (KI) for å øke interaktivitet og engasjement. Vi så en mangel på tilgjengelige retningslinjer for å gjøre informasjon om museumsgjenstander tilgjengelig for MMS i arkeologiske museer. Derfor hadde vår oppgave som mål å tette dette gapet ved å generere innsikt som kan brukes av utstillingsdesignere, museumspedagoger, eller kuratorer for å formidle informasjon tilgjengelig til MMS, og samtidig forbedre opplevelsen for seende. Basert på skrivebordsundersøkelser laget vi foreløpige retningslinjer, som vi finpusset gjennom intervjuer med både museumsansatte og MMS. Videre gjennomførte vi brukertesting med både seende og synshemmede. Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med to arkeologiske museer i Norge. Prototypene ble testet ved å bruke replikaer av ekte museumsgjenstander kombinert med AI-drevne lydbeskrivelser. Denne oppgaven konkluderer med seks retningslinjer designet for å veilede etableringen av inkluderende arkeologiske utstillinger og øke bevisstheten om dette temaet. Retningslinjene legger vekt på det å vektlegge multisensoriske opplevelser, bruk av lydbeskrivelser (synstolkninger) i museumsutstillinger, og viktigheten av å øke bevisstheten blant museumsansatte om synshemminger. I tillegg gir retningslinjene anbefalinger om hvilket innhold som bør inkluderes i informasjonen museer gir besøkende, ulike hensyn for å implementere KI som et tilgjengelig hjelpemiddel på museer, og til slutt noen kortfattede anbefalinger om hvordan en kan implementere inkluderende løsninger som tar hensyn til besøkendes behov. This project explores the development of accessible museum experiences for people with visual impairments (PVI), using artificial intelligence (AI) to enhance interactivity and engagement. We recognized a lack of accessible guidelines for making artifact information accessible to PVI in archaeological museums. Therefore, our research aimed to fill this gap by generating knowledge that can be used by exhibition designers, museum educators, or curators to convey artifact information accessibly to PVI, while also enhancing the experience for sighted visitors. Based on desk research, we created preliminary guidelines, which we refined through interviews with both museum staff and PVI, and user testing involving both sighted and visually impaired visitors. The project was conducted in collaboration with two archaeological museums in Norway, where prototypes were tested using replicas of real museum artifacts combined with AI-powered audio descriptions. This study concludes with six guidelines designed to guide the creation of inclusive archaeological exhibitions and raise awareness about this topic. The guidelines emphasize the creation of multisensory experiences, the use of audio descriptions in museum exhibitions, and the importance of raising awareness among museum staff about visual impairment. Additionally, the guidelines provide recommendations on what content to include in the information museums provide to visitors, various considerations for implementing AI as an accessible aid in museums, and brief recommendations on how to implement accessible and tangible solutions that take visitors' needs into account.