Show simple item record

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorHaugland, Ruben
dc.date.accessioned2024-07-13T17:21:38Z
dc.date.available2024-07-13T17:21:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187610968:94332603
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141118
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEt grønn skifte er undegående ettersom advarslene om global oppvarming og klimaendringer øker. Husholdninger i Vesten forventes å bytte til fornybar energi så snart som mulig, men målene blir stadig endret og folk er fortsatt motvillige til å gi opp fossile brensler. Denne masteroppgaven har som mål å finne ut hvordan man kan få den nye generasjonen, nemlig unge individer i alderen 18 til 30 år, til å bytte til fornybar energi ved hjelp av overtalende design. For å undersøke dette, utfører oppgaven en litteraturgjennomgang og samler empiriske data fra en undersøkelse om hvilke spesifikke fornybare energikilder, insentiver og overtalende designstrategier som skal implementeres i en prototype av en interaktiv fornybar energi-applikasjon. Fra undersøkelsen kategoriseres tre spesifikke brukergrupper, eller klynger, basert på hva de verdsetter mest. Gjennom kvalitative intervjuer og brukertesting av de implementerte designforslagene, basert på brukere fra brukergruppene som ble dannet fra undersøkelsen, sammenlignes en brukegrupptilnærming med et universelt overtalende designperspektiv for dens antatte fordel. Resultatene som er samlet, tyder på at det kan potensielt være gunstig å først opprette en brukergruppe eller klynge av mennesker som verdsetter de samme tingene, og bruke overbevisende design rettet mot den respektive klyngen for å få unge mennesker til å bytte til fornybar energi. Mens 33 % av de idendifiserte deltakerne i brukerklusterene som ble intervjuet for denne studien, foretrakk designet og insentivene rettet mot deres spesifikke klynge, mente de fleste deltakerne at et universelt design som dekker alle insentivene i ett design, ville gjøre dem mer tilbøyelige til å gjennomføre byttet.
dc.description.abstractA green shift is in the midst as global warming and climate change warnings looms. Households in the west are expected to make the change to renewable energy as soon as possible, however the goalposts keep moving and people are still reluctant to give up fossil fuels. This master thesis aims to figure out how to get the new generation, namely young individuals aged 18 to 30 years of age, to switch to renewable energy by utilizing persuasive design. To investigate this matter, the paper performs a literature review and gathers empiric data from a survey on which specific renewable energy sources, incentives and persuasive design strategies are to be implemented in a prototype of an interactive renewable energy application. From the survey three specific user groups, or clusters, are categorized based on what they value most. Through qualitative interviews and user testing of the implemented design proposals, based on users from the cluster user groups created from the survey, a user group approach is compared to a universal persuasive design perspective for its supposed benefit. The results gathered suggests that first creating a user group or cluster of people that value the same things and utizling persuasive design targeted at the respective cluster, could be potentially benifical in the topic of getting young people to switch to renewable energy. As 33% of the identified user cluster participants interviewed for this study prefered the design and incentives aimed at their cluster, however most of the participants belivied that the universal design covering all incentives in one design, would make them more likely to make the switch.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAdoption of Renewable Energy, a Persuasive and Incentive Design Study
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record