Effekten av digitale verktøy i en regnskapsbedrift
Abstract
Denne oppgaven undersøkte hvordan digitale verktøy påvirket ulike elementer i regnskapsbedrifter. Dette ble undersøkt gjennom en case-studie av NorgesGruppen Regnskap.
Vi så på hvordan digitale verktøy har ført til endringer i bedritens effektivitet, holdning og digitale modenhet.Oppgaven benyttet seg av metodetriangulering i form av kvalitativ og kvantitativ metode. Kvalitativ metode ble gjennomført i form av intervju med case-bedriften. Den kvantitative metoden gjort gjennom en spørreundersøkelse og gjennom historisk data knyttet til timebruk i case-bedriften.
Funnene viste at digitale verktøy førte til en stor nedgang i timebruk for case-bedriften, og at holdningen mot digitale verktøy hadde gått mot positiv som et følge av digitale verktøy. Bedriftens digitale modenhet hadde økt som et resultat digitale verktøy. This thesis seeks to understand how digital tools affect different aspects of an accounting firm. This was done through a case study of the firm NorgesGruppen Regnskap.
The goal is to see how digital tools affect the effectiveness, attitude, and digital maturity of a company. The thesis uses both qualitative and quantitative methods. Qualitative through an interview with the case-study company. Qualitative method through a survey given to the employees and through historical data regarding registered hours.
The findings from this thesis show that digital tools lead to a major reduction in the number of hours spent on certain tasks. Digital tools lead to an improvement in attitude towards digitalization and digital tools, and an increase in the digital maturity of the company.