Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Anne
dc.contributor.authorLandén, Märta Joanna
dc.date.accessioned2024-07-13T17:19:50Z
dc.date.available2024-07-13T17:19:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187577436:97026393
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141077
dc.description.abstractOverføring fra norsk som førstespråk er et interessant fenomen som kan påvirke tilegnelsen av kongruens mellom subjekt og verbal i engelsk som andrespråk. Her blir det undersøkt om nyere studier på norske andrespråkstilegnere av engelsk in en alder av 15-42 kan lage et grunnlag for å anta at overføring fra norsk gjør tilegnelsen av engelsk subjekt-verbal kongruens vanskeligere, siden norsk ikke viser samme distinksjon som engelsk gjør. Fire hypoteser blir brukt som grunnlag for diskusjonen; Full Transfer/Full Access (FTFA), Feature Reassembly Hypothesis (FRH), Bottleneck Hypothesis (BH), og Failed Functional Features Hypothesis (FFFH). Studiene viser at det er grunnlag til å anta at det forekommer overføring fra norsk som påvirker tidlige stadium av andrespråkstilegnelsen, men at dette kan overkommes over tid og med trening, samt gjennom å eksponeres for engelsk.
dc.description.abstractTransfer from L1 Norwegian is an interesting phenomenon that might affect the acquisition of subject-verb agreement (SVA) in L2 English. Here it is examined whether recent studies on Norwegian learners of L2 English aged 15-42 can create a foundation for assuming that Norwegian transfer inhibits the acquisition of English SVA, resulting from Norwegian not showing the same subject-verb distinctions as English. Four hypotheses are used as foundation for the discussion: Full Transfer/Full Access (FTFA), Feature Reassembly Hypothesis (FRH), the Bottleneck Hypothesis (BH), and Failed Functional Features Hypothesis (FFFH). The studies do show that it is reasonable to assume that there is initial transfer from Norwegian that affects the early stages of second language acquisition, but that this can be overcome over time and with practice and exposure to the language.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleL2 Norwegian transfer and possible implications on the acquisition of SVA in L2 English
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel