Show simple item record

dc.contributor.advisorDall, Sidsel Boysen
dc.contributor.authorRøed, Victoria Soenarto
dc.date.accessioned2024-07-13T17:19:41Z
dc.date.available2024-07-13T17:19:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187424900:98022871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141072
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker temaet barn som pårørende i tegneserien Jeg husker ikke... Historier om demens (2021) av Anders N. Kvammen. Oppgaven fokuserer på hvordan barn i ulike aldersgrupper takler rollen som pårørende til en forelder med demens, både i form og innhold. Tegneserien viser hvordan demens påvirker både den syke og deres pårørende, spesielt barn. Analysen tar for seg tre karakterer, en fra hver fortelling, og viser hvordan de håndterer sykdommen og sine roller som pårørende. Videre undersøkes hvordan tegneserien skifter fokus fra den demensrammede til de pårørende, med vurdering av virkemidler som fargevalg, kontraster og metaforer. Oppgaven konkluderer med at tegneseriesjangeren er særlig egnet til å formidle tunge temaer som demens på en forståelig måte, og at teori om klasseromsundervisning understøtter skjønnlitteratur som et effektivt læringsverktøy. Tegneserien gir også leserne mulighet til å identifisere seg med karakterene og deres måter å takle sykdommen på.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis examines the theme of children as caregivers in the comic book Jeg husker ikke... Historier om demens (I Don't Remember... Stories About Dementia) (2021) by Anders N. Kvammen. The thesis focuses on how children of different age groups cope with the role of being a caregiver to a parent with dementia, considering both form and content. Depicting how dementia affects both the patient and their caregivers, the comic places a special focus on children. Analyzing three characters, one from each story, the thesis shows how they handle the illness and their roles as caregivers. It also explores how the comic shifts focus from the person with dementia to the caregivers, considering techniques such as color choice, contrasts, and metaphors. Concluding that the comic book genre is particularly suited to conveying heavy topics like dementia in an understandable way, the thesis also highlights classroom teaching theory, which supports fiction as an effective learning tool. Additionally, the comic allows readers to identify with the characters and their ways of coping with the illness.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«JEG... ATTE... PAPPA – HAN ER SÅNN SYK» - En analyse av barn som pårørende i Anders N. Kvammen sin tegneserie Jeg husker ikke... Historier om demens (2021) og en undersøkelse av verkets didaktiske potensiale
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record