Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunga, Peter Sigurdson
dc.contributor.authorAndersen, Fredrik
dc.date.accessioned2024-07-12T17:22:43Z
dc.date.available2024-07-12T17:22:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:172406089
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140847
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å få innsikt i lærernes praksis rundt arbeidet med film i historieundervisningen. Ut i fra problemstillingen “Hvorfor bruker lærerne film i historieundervisningen og hvilke rammer legger lærerne rundt bruken av film i historieundervisningen?” har jeg formulert tre forskningsspørsmål: Hva ønsker lærerne å oppnå gjennom bruk av film i undervisningen, hvordan jobber lærere med filmen i forkant, underveis og i etterkant av filmfremvisningen, og hva bør vi lærere være oppmerksomme på når vi bruker film i historieundervisningen. Tidligere forskning og teori fra det historiedidaktiske feltet ligger til grunn i studien. Når det gjelder metodevalg, så er det kvalitativ metode som er benyttet. Her er intervjuer av fem lærere i barne- og ungdomsskolen gjennomført, og det danner grunnlaget for analysearbeidet. Både presentasjon av funn og etterfølgende diskusjon ble organisert under de tre forskningsspørsmålene. Oppgaven viser hvordan lærernes entusiasme og engasjement, i tillegg til valg av passende filmer, kan påvirke elevenes læring og motivasjon i historiefaget. Sentralt i funnene finner vi viktigheten av å integrere film i gjennomtenkte undervisningsopplegg, filmens rolle i å skape engasjement blant elevene, og utfordringer knyttet til både tid og vektlegging av kildekritisk tenkning.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to gain insight into teachers' practices regarding the use of film in history teaching. Based on the research question "Why do teachers use film in history teaching and what frameworks do they establish around the use of film in history teaching?" I have formulated three research questions: What do teachers aim to achieve through the use of film in teaching, how do teachers work with the film before, during, and after the screening, and what should teachers be aware of when using film in history teaching? Previous research and theory from the field of history didactics form the basis of this study. Regarding the choice of method, a qualitative approach has been used. Interviews with five teachers in primary and secondary schools were conducted, providing the foundation for the analysis. Both the presentation of findings and the subsequent discussion were organized under the three research questions. The study shows how teachers' enthusiasm and engagement, along with the selection of appropriate films, can influence students' learning and motivation in the subject of history. Central findings highlight the importance of integrating film into well-thought-out teaching plans, the role of film in creating student engagement, and challenges related to time constraints and emphasizing critical thinking about sources.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFilm i Historieundervisningen: Motiver og rammer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel