Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan
dc.contributor.authorKvål, Tiril
dc.date.accessioned2024-07-12T17:22:25Z
dc.date.available2024-07-12T17:22:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:185242567:35475293
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140837
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å undersøke deltakernes opplevelser angående deres første år som studenter på universitetet, knyttet til sosial tilhørighet og hvordan dette kan ha hatt innvirkning på deres livskvalitet. Jeg ønsket å få deltakernes autentiske opplevelser, både gode og vonde, for å på best mulig måte kunne forstå hvilke faktorer som påvirker studentenes livskvalitet, og hvor stor rolle sosial tilhørighet spiller knyttet til dette. Oppgavens deltakere er fem individer som var villige til å dele ulike erfaringer fra deres første år på universitetet. Jeg samlet inn deres erfaringer gjennom kvalitativ forskning, spesifikt semi-strukturerte intervjuer. Den innsamlede dataen gjennom disse intervjuene ble transkribert, kodet og analysert til å endelig forme tre temaer som er «erfaringer fra førsteåret»; med undertemaene «personlighetens påvirkning», «finne en selv gjennom modning», og «evne til å tilpasse seg andre», det andre temaet er «oppståtte følelser relatert til erfaringene», som inneholder undertemaene «føle seg heldig» og «endringer kan være utfordrende», det siste temaet er: «relasjoner og nettverk», med følgende undertemaer: «strukturen av forelesninger og fadderuka», «sosiale medier og telefonbruk» og «bosituasjon». Gjennom alle erfaringene beskrev deltakerne ulike følelser som oppstod, enten før, under eller etter erfaringene, og hvordan dette påvirket dem, i tillegg til å forklare viktigheten av å ha et sosialt nettverk som student. Grunnen til hvorfor det å ha et sosialt nettverk er viktig er som student er fordi alle relasjoner – både sterke og svake – er viktig for vår helse. Det å ha en venn gjennom den utfordrende perioden med å starte på universitetet kan spille en stor rolle knyttet til velvære. Dataen viser at det å ha noen å være sammen med som student, betyr alt, og at deltakerne som hadde dette følte seg heldig og anså følelsen av å være ensom som veldig utfordrende. Gjennom oppgaven viser jeg med hjelp av dataen og teorien hvordan det er en sammenheng mellom sosial tilhørighet og livskvalitet hos førsteårsstudenter. Dette fordi det å føle seg velkommen og at en hører til ofte bidrar til andre positive følelser. Disse positive følelsene, tilhørighet, “mattering” og livskvalitet er ofte knyttet sammen på bakgrunn av hvordan de påvirker og fremmer hverandre.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to investigate the experiences of first year university students in terms of social belonging and how it may have had an impact of their quality of life. I wanted to get the participant´s authentic experiences, both good and bad, to best understand what factors influence the students´ quality of life and how much of a role social belonging play in this. The thesis´ participants are five individuals who were willing to share different experiences from the first year of university. I gathered their experiences through qualitative research, specifically semi-structured interviews. The data conducted through these interviews were transcribed, coded, and analyzed to finally form three themes, which are “first year experiences”; with the sub-themes “the impact of personality”, “finding oneself through maturing”, and "ability to adapt to others", the second theme is “arising feelings related to the experiences”, containing the sub-themes “feeling lucky” and “changes can be demanding” and the last theme is “relations and network”, with the following sub-themes: “the structure of lectures and "fadderuka"”, “social media and phone use”, and "living situation". Through all the experiences the participants described different feelings that were raised, either before, during or after the experiences, and how that impacted them, as well as explaining the importance of having a social network as a student. The reason why having a social network as a student is important is because all relations – both strong and “weak” – are important for our health. Having a friend through the difficult period of transitioning to university can play an immense role regarding your well-being. The data shows that having someone to spend time with as a student means everything and that the participant who had this felt lucky and thought about feeling lonely as very difficult. Throughout the thesis I show with the data and theory how there is a link between social belonging and quality of life of first year students. This because feeling welcomed and feeling like one belongs often contributes to other positive feelings. These positive feelings, belonging, mattering and quality of life is often connected because of how they influence and promotes each other.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe importance of social belonging through the eyes of students: A qualitative study on social belonging and its impact on quality of life of first-year students
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel