Show simple item record

dc.contributor.advisorKristian, Firing
dc.contributor.authorFrivold, Marie
dc.date.accessioned2024-07-12T17:22:21Z
dc.date.available2024-07-12T17:22:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:185242567:129714551
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140834
dc.description.abstractVerden er i dag i rask endring. Organisasjoner opplever raske endringer, spesielt basert på kontinuerlige teknologiske fremskritt og globalisering. For å møte disse endringene ser flere og flere ledere relevansen og nytten av å ta i bruk coaching i sin lederpraksis. Behovet for å føle seg verdsatt kommer blant annet fra menneskers sosiale og eksistensielle behov for tilhørighet, og det å føle seg som en viktig bidragsyter til felleskapet. Dagens organisasjoner består av hierarkiske strukturer, hvor organisasjoner opplever tøffere konkurranse seg imellom. Økt effektivitet og konkurranse har ført til et økt resultatorientert fokus, hvor menneskene på arbeidsplassen kan føle at deres eget bidrag ikke blir lagt merke til eller anerkjent. En coachende lederstil har fokus på å frigjøre ansattes potensial, og sette individuelle mål sammen med den ansatte. Hensikten for disse lederne har er å øke motivasjon, engasjement, selvinnsikt og arbeidsytelsen til de ansatte. Med dette studiet er jeg interessert i hvordan coaching kan fremme mattering hos de ansatte. Hensikten med denne studien er å utvikle kunnskap rundt implementering av en coachende lederstil på arbeidsplassen, og hvordan dette fremmer mattering for de ansatte. Mattering går ut på å føle at en bidrar, og at en er viktig for andre mennesker. Jeg var også interessert i hvordan dette kan fremme mattering hos leder som utøver coachingen, ettersom lederens egne følelse av mattering, kan tenkes å være av en vesentlig betydning for de ansatte og organisasjonen. Av den grunn har studien følgende problemstilling: «Hvordan fremmer coachende lederstil følelsen av mattering i en organisasjon.» Gjennom en kvalitativ kasusstudie har jeg forsket på denne problemstillingen. Jeg rekrutterte seks informanter fra en avdeling i et rekrutteringsbyrå, hvor lederen utøver en coachende lederstil på sine ansatte. En av informantene var leder selv. Jeg intervjuet h*n angående hva lederstilen gikk ut på og hvilke type verktøy og metoder h* tok i bruk på arbeidsplassen. I tillegg til dette tok intervjuet for seg leders følelse av mattering i sin lederrolle. Etter gjennomførelsen av intervjuene, ble de transkribert og analysert. Jeg utførte en tematisk analyse av dataene, og kom frem til fem hovedtemaer; (1) Autonomi og tillit, (2) synlighet og tilbakemeldinger, (3) refleksjon som fører til selvinnsikt, (4), mer involvert- mer investert, og (5) felles måloppnåelse. Dette var fremtredende aspekter rundt informantenes erfaringer med kulturen på arbeidsplassen og leders lederstil, som fremmer mattering i organisasjonen. I diskusjonsdelen ble studiens funn koblet til relevant teori og tidligere forskning. Jeg valgte også å diskutere hvordan det kan utspille seg i andre organisasjoner, for å gi leseren et bredere perspektiv og et mer nyansert bilde av fenomenene. Diskusjonen tar for seg hvert enkelt tema etter hverandre, hvor jeg setter dem opp mot tidligere forskning og teoretiske perspektiver. Jeg diskuterte i hovedsak hvordan den coachende lederstilen fremmer mattering. Jeg løfter også frem utfordringer rundt denne lederstilen, og faktorer som må tas i betraktning, for at denne coachende lederstilen skal ha en positiv effekt og fremme mattering.
dc.description.abstractToday’s world is changing rapidly. Organizations are experiencing rapid change, particularly based on continuous technological advances and globalization. To meet these changes, more and more managers see the relevance of using coaching in their management practice. The need for feeling valued and adding value comes from people´s social and existential need for belonging, and to feel like an important contributor to the community. Today´s organizations consist of hierarchical structures, where organizations experience tougher competitions between themselves. Increased efficiency and competition have led to and increased focus on results, where the people in the workplace do not feel their own contribution is noticed and recognized. A coaching management style focuses on releasing employees´ potential and setting individual goals together with the employee. The aim of those managers is to increase the motivation, commitment, self- awareness and work performance of the employees. With this study, I am interested in how coaching can promote mattering among the employees. Mattering is about the feeling of contribution, and that you matter to other people. The purpose of this study is to develop knowledge around the implementation of a coaching leadership style in the workplace, and how this promotes mattering for the employees. I was also interested in how this can promote mattering for the manager who carries out the coaching, as the managers own sense of mattering can be significant for the employees and the organization. For that reason, I am addressing the question: “How does leadership coaching promote the sense of mattering in an organization?” I have researched the issue through a qualitative case study. I recruited six informants from a department in a recruitment agency, where the manager exercises a coaching leadership style. One of the informants was the manager himself. I interviewed him regarding what the management style consisted of and what type of tools and methods he used in the workplace. In addition to this, the interview went into the manager´s sense of mattering in his leadership role. After conducting the interviews, they were transcribed and analyzed. I performed s thematic analysis of the data and received five main themes: (1) Autonomy and trust, (2) visibility and feedback, (3) reflection leading to self- insight, (4) More invented- more invested, and (5) Common goal attainment. These were prominent aspects surrounding the informant´s experiences with the workplace culture and managers leadership style, which promote mattering in the organizations. In the discussion section, the study´s findings were linked to the relevant theory and previous research. I also chose to discuss how it can play out in other organizations, order to give a wider perspective and more nuanced picture of the phenomena. The discussion deals with each individual theme in turn, comparing them to previous research and theoretical perspectives. I mainly discussed how the coaching leadership style promotes mattering. I also highlighted challenges surrounding this leadership style, and factors that must be considered, for this coaching leadership style to have a positive effect and promoting mattering.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleCoachende lederstil og mattering. En kvalitativ kasusstudie om hvordan coachende lederstil fremmer mattering i en organisasjon
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record