Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkagøy, Bente Schei
dc.contributor.authorMoe, Andrea Brustad
dc.contributor.authorSkodjevåg, Ingrid Osvoll
dc.date.accessioned2024-07-12T17:22:09Z
dc.date.available2024-07-12T17:22:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581265:237643261
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140827
dc.description.abstractBakgrunn Smerte hos preverbale barn er et komplekst fenomen og forskning indikerer at barn uten verbalt språk kan ha en økt risiko for å ikke bli riktig behandlet. På grunn av at barn ikke har utviklet språk i så tidlig alder kan smerte hos disse barna ofte bli feiltolket. Sykepleiere har en sentral funksjon i å kartlegge og forebygge smerte, og sykepleiere spiller derfor en avgjørende rolle i smertekartleggingen av denne pasientgruppen. Hensikt Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan sykepleiere ved pediatrisk avdeling kan identifisere og kartlegge smerte hos barn som ikke har utviklet språk. I tillegg vil oppgaven sette lys på viktigheten av sykepleieres kompetanse, kunnskap og erfaring innen smertevurdering av preverbale barn, samt kompetanse i bruk av smertekartleggingsverktøy. Metode Bacheloroppgaven er en systematisk litteraturstudie, som inkluderer kvantitative og kvalitative artikler, samt pensum for å besvare problemstillingen på en helhetlig måte. Litteratursøk er foretatt fra CINAHL, CINAHL Complete, PubMed og Medline. Søkeprosessen, valg av artikler og analyse av artiklene er gjort i tråd med prinsippene for litteraturstudier som metode. Resultat Smertekartlegging av preverbale barn som ikke er i stand til å rapportere smerte selv er sett på som et komplekst fenomen. Ingen indikatorer kan alene identifisere smerte. Det bør derfor implementeres ulike kartleggingsverktøy for å identifisere smerte i tillegg til fysiologiske og psykososiale observasjoner. Konklusjon Effektiv smertekartlegging hos preverbale barn er komplekst. Sykepleiere spiller en sentral rolle i smertekartleggingen av preverbale barn, og integrering av teoretisk kunnskap og praktiske verktøy er essensielt for at de skal gjøre en god kartlegging. For å få en helhetlig forståelse av barnets smerte understrekes viktigheten av å bruke kartleggingsverktøy i tillegg til fysiologiske og psykososiale observasjoner for å avdekke smerte. Forskning viser at sykepleiere er flinke til å gjøre fysiologiske og psykososiale observasjoner, men unnlater å bruke de ulike kartleggingsverktøyene som eksisterer. Det viser et behov for økt kunnskap innen dette fagfeltet.
dc.description.abstractBackground Children admitted to hospitals often experience acute and chronic pain in connection with illness and treatments. Research indicates that nonverbal children are at increased risk of being undertreated. The pain in these children is often overlooked, and assessing it is a complex task due to their inability to communicate verbally. Therefore, nurses play a central and crucial role in pain assessment for such children. This requires sufficient expertise among nurses in this specific field. It is therefore of current significance to examine how nurses assess pain in preverbal children, aiming to ensure optimal treatment pathways and improve current practices in pain assessment. Purpose The bachelor thesis primarily focuses on the methods and approaches that nurses employ in assessing pain in preverbal children. Secondarily, the thesis will explore the practical challenges nurses encounter during pain assessment, as well as investigate the utilization of various assessment tools and other relevant factors that must be considered for a comprehensive and accurate pain evaluation in this vulnerable patient population. Method The bachelor thesis is answered as a systematic literature study, which includes quantitative and qualitative articles, as well as syllabus to answer the research question in a holistic way. Literature searches have been conducted in a wide selection of relevant databases. The search process, selection of articles, and analysis of the articles are done in accordance with the principles of literature study as a method. Result Pain assessment of pre-verbal children who are unable to report pain themselves is considered a complex phenomenon that requires broad knowledge. No single indicator can identify pain. Therefore, various assessment tools should be implemented to identify pain in addition to physiological and psychosocial observations. Conclusion Effective pain assessment in pre-verbal children is complex. Nurses play a central role in the pain assessment of pre-verbal children, and integrating theoretical knowledge and practical tools is essential for them to perform a good assessment. To gain a comprehensive understanding of the child's pain, the importance of using assessment tools in addition to physiological and psychosocial observations to detect pain is emphasized. Research shows that nurses are good at making physiological and psychosocial observations but fail to use the various assessment tools that exist. This indicates a need for increased knowledge in this field.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleiere på pediatrisk avdeling identifisere og kartlegge smerter hos preverbale barn?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel