Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlindheim, Kari
dc.contributor.authorMwamukunda, Joelle
dc.contributor.authorGebrehiwet, Melat Samson
dc.date.accessioned2024-07-12T17:21:41Z
dc.date.available2024-07-12T17:21:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581265:240069898
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140806
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: I denne oppgaven skriver vi om hva barn erfarer med diabetes mellitus type 1 er viktig for dem for å kunne mestre hverdagen. Her skal vi ta for oss oppgaver som sykepleier og familie har for å kunne bidra til pasientens helsetilstand. Utfordringer barna møter med kronisk sykdom og hva som må bli gjort for å normalisere hverdagen deres. Vi skal ta pasientens perspektiv og sine erfaringer med kronisk sykdom. Hensikt: Målet med vår oppgave er å se hvordan barn med diabetes lever, og hva de trenger for å mestre sykdommen. Metode: Det er systematisk litteraturstudie basert på pensumlitteratur, selvvalgt syv relevante forskningsartikler. Litteratursøk er samlet fra databasene CINHAL complete og Medline der seks artikler er kvalitative, og en er systematisk litteraturstudie. Resultat: Funnene i artiklene viser at barna erfarer mestring når de får støtte fra foreldrene, venner og eventuelt sykepleiere, samt at de får nok kunnskap fra sykepleiere og ta egne valg og bli selvstendig etter hvert. Konklusjon: Sykepleier har en viktig rolle for at barna skal klare å mestre hverdagen, men samtidig er det viktig at foreldrene blir opplært og støtte barna, og gi barna rom for å kunne ta egne valg.
dc.description.abstractAbstract Background: In this thesis we write how children experience coping with diabetes mellitus type 1. Here we will take tasks a nurse and family must contribute to the children’s health condition. Challenges children meet with chronic illness and what needs to be done to normalize their everyday lives. We will take the patient's perspective and their experiences with chronic illness. Aim: The goal of our task is to see what child experience with the chronic disease and what they need to cope. Method: There is a systematic literature study based on syllabus literature, self -selected seven relevant research articles. Literature searches are collected from database CINHAL complete and Medline where six articles are qualitative, and one is a systematic literature study. Result: The findings in the articles show that the children experience coping when they receive support from parents, friends and possibly nurses, and that they get enough knowledge from nurses and make their own choices. Conclusion: Nurses play an important role in ensuring that the children manage to cope with their everyday life, but at the same time it is important that the parents are trained and supportive towards their children and allow the children to make their own choices.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn med diabetes mellitus type 1
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel