Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlsos, Ole Andreas
dc.contributor.authorTufte, Simen
dc.date.accessioned2024-07-12T17:20:31Z
dc.date.available2024-07-12T17:20:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187262882:47478570
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140770
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven har som mål å gi studentorganisasjonen Revolve NTNU design verktøy og prosesser for å sikre sine sjåfører en generalisert cockpit. Gjennom en genetisk algoritme som bruker verdier funnet fra fysiske tester, kan dette verktøyet brukes med viss sikkerhet i en tidlig konsept- eller designfase. Cockpiten skal være komfortabel nok til at både uerfarne og erfarne sjåfører forblir fokuserte mens de kjører, og får tilbakemeldingene som er nødvendige for å være selvsikre mens de kjører. Å utvikle tester og bruke tid hvert år reduserer tiden brukt på å perfeksjonere designet av ergonomien og cockpiten. Ved å bruke et dataprogram som gir et generalisert cockpit design basert på fysiske tester og teori, sparer organisasjonen tid og ressurser. Komfort og ideell kjøredynamikk er en todelt problemstilling mellom sjåførene og ingeniørene. Sjåførene ønsker bedre sikt ut av cockpiten og justerbarhet for å få riktig avstand til pedaler og ratt. Ingeniørene ønsker å redusere kompleksitet, spare vekt og ha tekniske parametere som tyngdepunktet og vektfordelingen optimalt plassert. Med dataprogrammet vil denne prosessen bli standardisert og generalisert.
dc.description.abstractThis thesis aims to provide the student organisation Revolve NTNU with design tools and processes for ensuring their drivers have a generalised cockpit. Through a Genetic Algorithm using values from physical testing, this tool can be used with certain confidence early in a concept or design phase. The cockpit is supposed to be comfortable enough that both inexperienced and experienced drivers stay focused while operating the vehicle, and are provided the feedback necessary to be confident while driving. Developing tests and spending time each year reduces time spent on perfecting the design of the ergonomics and cockpit. Using a data program that gives a generalised cockpit design based on physical testing and theory saves the organisation time and resources. Comfort and ideal racing dynamics are a give-and-take relationship between the drivers and engineers. The drivers wish for better visibility out of the cockpit and adjustability to get the right pedals and steering wheel distance. The engineers wish to reduce complexity, save weight and have parameters such as the centre of gravity and weight distribution optimally located. With the data program, this process would be standardised and generalised.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av en Data-Dreven Design Prosess for en Formula Student Racer Bil Cockpit
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel