Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnander, Trine E.
dc.contributor.authorThorsen, Lise
dc.date.accessioned2024-07-11T17:23:25Z
dc.date.available2024-07-11T17:23:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:193156402:126440173
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140446
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes tre ulike undervisningsopplegg med symaskin i tre klasser på 4.trinn, og jeg har forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan fungerer kunst- og håndverksundervisning støttet av audiovisuelt materiale til sammenligning med en mer tradisjonell undervisningsform? Jeg har benyttet observasjon som metode for å hente inn datamaterialet. Resultatene fra undersøkelsen indikerer at bruken av audiovisuelt materiale har en positiv innvirkning på elevenes engasjement, men viste derimot ikke stor innvirkning på å hjelpe elevene når de trengte hjelp og veiledning. I slike situasjoner viste den tradisjonelle undervisningen seg å være mer effektiv. Basert på forskning og mine resultater, gjorde jeg en interessant oppdagelse med den tredje undervisningsmetoden, som kombinerer tradisjonell undervisning og audiovisuelt materialet. Denne kombinasjonen viste seg å være fordelaktig ved å engasjere elevene og samtidig tilby tilstrekkelig støtte og veiledning.
dc.description.abstractIn this master's thesis, three different teaching approaches using sewing machines in three 4th grade classes are examined, and I have attempted to address the research question: How does art and crafts education supported by audiovisual material compare to a more traditional teaching method? I have used observation as the method to collect data. The results of the study indicate that the use of audiovisual material has a positive impact on student engagement but did not show a significant impact on helping students when they needed assistance and guidance. In such situations, traditional teaching proved to be more effective. Based on research and my findings, I made an interesting discovery with the third teaching method, which combines traditional teaching and audiovisual material. This combination was found to be beneficial by engaging students while also providing sufficient support and guidance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkal skjermen også inn i kunst- og håndverksrommet? En kvalitativ undersøkelse om digitale verktøy som undervisningsstøtte til kunst- og håndverksfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel