Show simple item record

dc.contributor.advisorNurmi, Tom
dc.contributor.authorTuhus, Sanna Bull
dc.date.accessioned2024-07-11T17:23:08Z
dc.date.available2024-07-11T17:23:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579871:38060540
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140434
dc.description.abstractDet tverrfaglige temaet “Folkehelse og livsmestring” i engelskfaget refererer til utviklingen av elevers evne til å “uttrykke seg skriftlig […] på engelsk. Dette legger grunnlag for å kunne gi uttrykk for egne følelser, tanker, erfaringer […] og […] kan gi nye perspektiver på ulike tenkesett […]” (Kunnskapsdepartementet, 2020, s. 3). Lærere og forskere burde derfor vise en interesse for å utvikle mulige innfallsvinkler, for å hjelpe elever til å uttrykke det som er forankret i kroppslig sensasjon, sett i betraktning av at emosjoner er ikke-verbale av natur (Nikolajeva, 2012). Derfor presenterer denne masteroppgaven bildebøker, som en mulig innfallsvinkel for å hjelpe elever til å oppnå dette kompetansemålet. I den forbindelse har jeg innhentet og analysert 5. klasse elevers skriftlige responser til illustrasjoner fra bildeboka Det røde treet (2001) av Shaun Tan. Jeg har undersøkt de verbale representasjonene av elevenes følelsesmessige opplevelser i møtet med bildeboka, informert gjennom affekt teori og kognitiv narratologi. Dette er for å belyse deres affektive og kognitive involvering i bokas narrativ og illustrasjoner. Avslutningsvis diskuterer jeg implikasjonene som funnene mine kan ha for elevers utvikling av konseptuell og metaforisk kunnskap, gjennom deres evne til å uttrykke seg skriftlig. Affekt gjennomsyrer alle aspekter ved utdanningen, da alle former for uttrykk er “utførelser av affekt” [min oversettelse] (Joy, 2021, s. 8). Dermed er det viktig å øke læreres bevissthet rundt affekt, for å utvikle en pedagogisk praksis som anerkjenner hele eleven, og kroppens signifikans i forbindelse med læring. Nøkkelord: Affekt, emosjon, kognitive narratologi, skriving, affektiv og kognitiv involvering i møte med bildebøker, EAL klasserommet.
dc.description.abstractThe interdisciplinary topic “Health and life skills” in the English subject refers to the development of students’ ability to “express themselves in writing […]. This forms the basis for being able to express their feelings, thoughts, experiences […] and […] can provide new perspectives on different ways of thinking […]” (The Norwegian Directorate of Education and Training, 2020, p. 3). Considering that emotions are non-verbal by definition (Nikolajeva, 2012), teachers and scholars alike should take an interest in contemplating possible approaches to aid students in verbally expressing that which is rooted in bodily sensation. Thus, this MA thesis aspires to present picture books as a possible approach to help students achieve this curricular goal. On this account, I have collected and analysed 5th grade students’ written responses to illustrations in the picture book The Red Tree (2001) by Shaun Tan. I have examined verbal representations of the students’ emotional experiences encountering the picture book as informed by affect theory and cognitive narratology. This is to illuminate their affective and cognitive engagement with the narrative and its accompanying illustrations. Finally, I discuss some implications my findings may have in regard to students’ development of conceptual and metaphorical knowledge through their capacity to express themselves in writing. Affect permeates all aspects of education, as all instances of expression are indeed “performances of affect” (Joy, 2021, p. 8). Thus, raising teachers’ awareness of affect is essential to develop a pedagogical practice which acknowledges the entire student and the body’s significance in relation to learning. Keywords: Affect, emotion, cognitive narratology, affective and cognitive engagement with picture books, writing, the EAL classroom.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHard to Stop Feeling: Expressive writing, affective engagement, and picture books in the EAL classroom
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record