Show simple item record

dc.contributor.advisorHeimburg, Dina von
dc.contributor.authorBerntsen, Ingrid
dc.date.accessioned2024-07-11T17:22:10Z
dc.date.available2024-07-11T17:22:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:185242567:127952086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140399
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å rette fokus på barnevernsansatte sine erfaringer og opplevelser rundt sin arbeidshverdag og hvilke refleksjoner de gjør seg om potensielle forebyggende tiltak rettet mot høy turnover i tjenesten. Jeg belyser sammenhenger mellom emosjonelle arbeidsbelastninger og høy turnover i kommunal barnevernstjeneste. Barnevernstjenesten preges av store emosjonelle arbeidsbelastninger ovenfor den enkelte ansatt og de enkelte tjenestene preges av stor gjennomtrekk av ansatte. Turnover har blitt et kjent fenomen innen offentlig sektor, og statistikken innen barnevernet har forholdt seg høyt gjennom en årrekke. Flere studier har rettet fokus på årsaker til turnover og sammenhengen mellom dem. Likevel er det lite konkrete forebyggende tiltak som blir presentert. Turnover er et komplekst fenomen som krever en innsats både fra den enkelte ansatt, den enkelte tjeneste- og kommune og fra statlig hold. Endringer av barnevernloven av 1992 og barnevernreformen, har satt forebygging på dagsorden ved hjelp av kompetanseheving og tverrfaglighet. Likevel er det mye som kan tyde på at loven fungerer mot sin hensikt og kommunene ikke har tatt tilstrekkelig tak i sine oppgaver som følge av barnevernreformen. Ved å benytte meg av en kvalitativ intervjustudie, har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan beskriver barnevernsansatte erfaringer med arbeid i det kommunale barnevernet, og hvilke refleksjoner gjør de seg om potensialet for forebygging av høy turnover?». Studien ble gjennomført ved hjelp av fem informanter som alle har stillingstittel som saksbehandler innen det kommunale barnevernstjenesten. Gjennom en tematisk analyse, genererte jeg frem følgende fire hovedfunn: 1) Tilstrekkelig mulighet for debriefing, 2) god ledelse som ivaretar ansatte. 3) mer praksisnær utdanning og 4) behov for omorganisering og omstrukturering. Funnene blir videre diskutert opp mot eksisterende teori og tidligere forskning. Jeg har delt inn diskusjonen hvor jeg diskuterer funnene i lys av to dimensjoner, hva som må endres på individ- og tjenestenivå og hva som må endres på kommune- og nasjonalt nivå. Innen et individ- og tjenestenivå diskuterer jeg hvordan tjenestene kan legge til rette for nytenking og utvikling ved å oppnå en positiv læringskultur i lys av mattering og psykologisk trygghet. Videre diskuterer jeg nødvendigheten av økt fokus på en enkelte ansatt sin psykiske helse ved å innføre tid og rom for å lufte tankene sine ved hjelp av strukturert veiledning og debriefing. Innen et kommune- og nasjonalt nivå, diskuterer jeg nødvendigheten av bedre samarbeid mellom tjenestetilbud og kompetansedeling i lys av samskaping, mattering og barnevernreformen. Basert på diskusjonen, argumenterer jeg for hvordan økt fokus på ekstern veiledning- og debriefing og bedre samarbeid mellom tjenesteytere i kommunene kan bidra til å lette de emosjonelle arbeidsbelastningene til saksbehandlere og derav potensielt minske statistikken over turnover. Politikere må dermed ta større ansvar for og sikre tverrfaglighet og samskaping innad i kommunene.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to focus on child welfare employees' experiences and experiences about their working day and what reflections they make on potential preventive measures aimed at high turnover in the service. I shed light on the correlation between emotional workloads and high turnover in municipal child welfare services. The child welfare service is characterized by large emotional workloads towards the individual employee and the individual services are characterized by a high turnover of employees. Turnover has become a well-known phenomenon in the public sector, and the statistics in the child welfare service have remained high for a number of years. Several studies have focused on the causes of turnover and the relationship between them. Nevertheless, there are few concrete preventive measures that are presented. Turnover is a complex phenomenon that requires an effort from the individual employee, the individual service and municipality and from the central government. Amendments to the Barnevernloven av 1992 and the Child Welfare Reform have put prevention on the agenda by means of competence enhancement and interdisciplinarity. Nevertheless, there are many indications that the law is working against its purpose and that the municipalities have not sufficiently addressed their tasks as a result of the child welfare reform. By using a qualitative interview study, I have investigated the following research question: "How do child welfare employees describe their experiences of working in the municipal child welfare service, and what reflections do they have on the potential for preventing high turnover?". The study was conducted with the help of five informants, all of whom have job titles as case officers within the municipal child welfare service. Through a thematic analysis, I generated the following four main findings: 1) Sufficient opportunity for debriefing, 2) Good management that safeguards employees. 3) more practice-based education and 4) the need for reorganization and restructuring. The findings are further discussed in relation to existing theory and previous research. I have divided the discussion where I discuss the findings in light of two dimensions, what needs to be changed at the individual and service level and what needs to be changed at the municipal and national level. Within an individual and service level, I discuss how the services can facilitate innovation and development by achieving a positive learning culture in light of matting and psychological safety. Furthermore, I discuss the necessity of increased focus on an individual employee's mental health by introducing time and space to air their thoughts through structured guidance and debriefing. Within a municipal and national level, I discuss the necessity of better cooperation between service provision and competence sharing in light of co-creation, mating and the child welfare reform. Based on the discussion, I argue for how increased focus on external guidance and debriefing and better cooperation between service providers in the municipalities can help ease the emotional workload of case workers and thereby potentially reduce the statistics on turnover. Politicians must therefore take greater responsibility for and ensure interdisciplinarity and co-creation within the municipalities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Man kan ikke stå alene i denne jobben, ikke sant?" - En kvalitativ studie av hvordan barnevernsansatte ser på mulige løsninger til forebygging av turnover i barnevernstjenesten
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record