Voksnes mentale utvikling: En kvalitativ studie om viktige betingelser for å støtte mental utvikling i Immunity to Change-prosessen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140394Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Til tross for at individers mentale utvikling anses som viktig innenfor flere samfunns-områder (e.g. Kegan & Lahey, 2009, s.24-25), argumenteres det for et gap mellom forventet og faktisk utviklingsnivå hos voksne (Kegan & Lahey, 2009, s.28, 30). Dette belyser behovet for økt kunnskap om hvordan mental utvikling kan tilrettelegges og fasiliteres best mulig. Det er lagt frem flere veier mot mental utvikling både på personlige og profesjonelle arenaer (e.g. Heifetz & Laurie, 1997; Kegan & Lahey, 2009; Rogers, 1995), der jeg i dette forskningsprosjektet har undersøkt et av disse nærmere, nemlig Immunity to change. Immunity to change (ITC) er en coaching-tilnærming som er ment å kunne bidra til slik utvikling (Kegan & Lahey, 2009, s.31-32), der empiriske funn støtter coaching-tilnærmingens mulighet til dette (e.g. Reams & Reams, 2015). Likevel er det ikke alle som opplever en stor effekt av denne coaching-tilnærmingen (Reams, 2009, s.177). Grunnet viktigheten av en slik effekt, har formålet med dette forskingsprosjektet vært å undersøke: «Hvilke betingelser fremstår som viktige for å støtte mental utvikling i Immunity to change-prosessen?». Mental utvikling forstås som og avgrenses til vertikal utvikling.
For å undersøke dette har jeg utført en kvalitativ studie med fem semi-strukturerte intervju med coacher som har erfaring med ITC-coaching. Intervjuene har omhandlet deres erfaringer med ITC-prosessen, og deres meninger om hva som fremstår som viktige betingelser innenfor denne typen coaching. Basert på datamaterialet fra disse intervjuene, har jeg utført en tematisk analyse for å konstruere tre hovedtema, der hver av disse har tre undertema. Det første hoved-teamet er «Trygt miljø for utforskning», med undertemaene «Trygghet», «Aksept» og «Empati». Andre hovedtema er «Coach og coachee sine forutsetninger» med undertemaene «Tro på ITC», «Vilje og evne til selvrefleksjon» og «Faglig og personlig trygghet». Siste hovedtema er «Regulering av ITC-prosessen» med undertemaene «Regulering av kontakt med emosjoner», «Tune inn på coachee sin prosess» og «Riktig tidsprioritering».
Disse temaene ble utgangspunktet for å drøfte problemstillingen i lys av et teoretisk rammeverk bestående av teori og forskning omhandlende mental utvikling, selvbevissthet, subjekt-objekt relasjoner, Immunity to change, og betingelser for mental utvikling. Hvert av de presenterte temaene argumenteres å være viktige betingelser for mental utvikling i ITC-prosessen, i form av å argumenteres å kunne bidra mot økt selvbevissthet på direkte eller indirekte måter. Det redegjøres til slutt for forskningsprosjektets begrensninger og gis implikasjoner for videre forskning. Although mental development is considered important in several areas in society (e.g. Kegan & Lahey, 2009, pp.24-25), a gap is argued between the expected and actual level of mental development in adults (Kegan & Lahey, 2009, pp.28, 30). This highlights the need for increased knowledge about how mental development can be facilitated in the best possible way. Several paths towards mental development have been suggested in both personal and professional arenas (e.g. Heifetz & Laurie, 1997; Kegan & Lahey, 2009; Rogers, 1995). In this research project I investigated one of these, namely the Immunity to change-process. Immunity to change (ITC) is a coaching approach that is intended to contribute to such development (Kegan & Lahey, 2009, pp.31-32). Empirical findings support the ability of the coaching approach to do so (e.g. Reams & Reams, 2015). Nevertheless, not all coachees experiences a great effect from this coaching approach (Reams, 2009, p.177). Due to the importance of such an effect, the purpose of this research project was to investigate the research question: "Which conditions seem to be important for supporting mental development in the Immunity to change process?". Mental development is understood as, and limited to, vertical development.
To investigate this, I have conducted a qualitative study with five semi-structured interviews with coaches who have experience with ITC coaching. The interviews included questions about their experiences with the ITC process, and their opinions on what appears to be important conditions within this coaching approach. Based on the data material from these interviews, I have carried out a thematic analysis to construct three main themes, where each of these themes have three sub-themes. The first main theme is "A safe environment for exploration", with the sub-themes "Safety", "Acceptance" and "Empathy". The second main theme is "Coach and coachee's prerequisites" with the sub-themes "Belief in ITC", "Willingness and ability to self-reflect" and "Professional and personal confidence". The last main theme is "Regulation of the ITC process" with the sub-themes "Regulation of emotional contact", "Tuning into the coachee's process" and "Right prioritazion of time".
These themes became the starting point for discussing the research question in light of a theoretical framework consisting of theory and research about mental development, self-awareness, subject-object relations, Immunity to change, and conditions for mental development. Each of the presented themes are argued to be important conditions for mental development in the ITC process, in terms of directly or indirectly contributing towards increased self-awareness. Finally, the limitations of the research project are explained and implications for further research are suggested.