Show simple item record

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorSimensen, Henriette Tollan
dc.date.accessioned2024-07-11T17:21:59Z
dc.date.available2024-07-11T17:21:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:175476114:50406529
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140393
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler skolevegring hos barn og unge på autismespekteret. Skolevegring har blitt et dagsaktuelt tema, og forskere viser til at skolevegring blant norske elever er et økende problem. I tillegg viser flere forskere at risikoen for skolevegring er større hos blant annet barn og unge med autisme, ofte på bakgrunn av individuelle og miljømessige forhold. Det norske skolesystemet har som mål å skape en skole som legger sitt hovedfokus på inkludering, mangfold, likeverdig og tilpasset opplæring, for alle elever i skolen. Dette skal gjelde alle elever, og man skal ha mulighet til opplæring basert på egne evner. Til tross for dette opplever flere barn og unge at skolen er en utfordrende plass å være. Elever med autisme vil ofte kunne ha behov for ulike tilpasninger i skolehverdagen. Mangelen på dette kan se ut til å føre til vansker med å være på skolen, noe som på lang sikt kan virke avgjørende for risikoen for skolevegring hos disse elevene. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling følgende: Hva sier tidligere forskning om hvilke indre og ytre faktorer som bidrar til skolevegring blant barn og unge på autismespekteret? For å belyse denne problemstillingen har jeg utført en narrativ litteraturstudie, hvor jeg har inkludert elleve forskningsartikler som ser på skolevegring hos elever med autisme. Disse studiene bidrar til å utforske ulike faktorer som for noen elever kan gjøre det utfordrende å være på skolen. Funnene i denne oppgaven belyser de ulike faktorene som kan være sentrale for forekomsten av skolevegring hos barn og unge med autisme.
dc.description.abstractThis master´s thesis will address school refusal in children and adolescents on the autism spectrum. School refusal has become a topical issue, and researchers indicate that school refusal among Norwegian pupils is a growing problem. In addition, several researchers indicate that the risk of school refusal is greater among children and adolescents with autism. This is often based on individual and environmental conditions. The Norwegian school system aims to create a school that places its main focus on inclusion, diversity and equal and adapted education for all students. This should include all students regardless of their abilities. Despite this, several children and adolescents find that school is a challenging place to be. Students with autism will often need various adaptations in everyday school life. The lack of this may seem to lead to difficulties in being at school, in terms of this long-term consequences may appear to be crucial in increasing the risk of school refusal amongst these students. Based on this, this following study investigates the following issue: What does previous research say about which internal and external factors contribute to school refusal among children and adolescents on the autism spectrum? To shed light on this issue, I have carried out a narrative literature study, where I have included eleven research articles that investigate school refusal in students with autism. These studies help to explore various factors that can make it challenging for some students to be at school. The findings in this thesis shed light on the various factors that may be central to the occurrence of school refusal in children and adolescents with autism.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn narrativ litteraturstudie om faktorer for skolevegring hos elever med autisme
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record