Utvikling og undersøkelse av et læringsbasert nettleserspill
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140373Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1219]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Vi vil gjennom dette prosjektet utvikle et nettleserspill der barn lærer om drivhusgassutslipp, og konsekvensene dette har for miljøet. Vi ønsker å finne ut gjennom testingen av dette spillet om nettleserspill kan være et effektivt verktøy i skoleundervisning. Spill har blitt en populær del av hverdagen og teori tilsier at spill kan være et effektivt læringsverktøy hvis de er utviklet på riktig måte.
Prosjektgjennomføringen er blitt utført med elementer av metodene scrum og kanban. Utviklingen av spillet er blitt gjort ved metoden ADDIE, som står for Analysis, Design, Development, Implementation og Evaluation. Verktøyet som har blitt brukt til å utvikle spillet er Phaser, et populært Javascript bibliotek for utviklingen av 2D spill. Det ble også gjort intervjuer, før-test og etter-test med brukergruppen som testet spillet. Resultatet av denne studien var en generell økning i læringsutbytte. Through this project, we will develop a browser game where children learn about greenhouse gas emissions, and the consequences this has for the environment. We want to find out through testing this game whether browser games can be an effective tool in school teaching. Games have become a popular part of everyday life and theory suggests that games can be an effective learning tool if they are developed in the right way.
The project implementation has been carried out with elements of the scrum and kanban methods.The development of the game has been done using the method ADDIE, which stands for Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. The tool that has been used to develop the game is Phaser, a popular JavaScript library for the development of 2D games. There was also done interviews, pre-test and post-test with the user group that tested the game. The result of this study was a general increase in learning outcomes.