Fra det analoge til det digitale klasserommet: Nettbrett sin betydning for læring, undervisning og digitalt medborgerskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140049Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker betydningen av nettbrett i skolen, med fokus på nettbrettets innvirkning på læring, undervisning og utviklingen av digitalt medborgerskap. Den norske skolen har blitt digitalisert som har ført til at elever har tilgang på digitale ressurser til undervisningen. Digitaliseringen av skolen gir lærere et ansvar for å utviklingen av blant annet digitalt medborgerskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere, som arbeider på skoler der elevene har hvert sitt nettbrett, tenker om nettbrettet sin plass i skolen. Oppgaven er basert på en kvalitativ analyse av fire intervjuer med lærere og trettito elevtekster. Analysen knytter empiriske funn til relevant teori for å belyse problemstillingen. Funnene fra lærerintervjuene viser at lærere bruker nettbrett i varierende grad, men alle understreker at læring må være hovedfokuset for at nettbrett skal inkluderes i undervisningen. De deltakende lærerne har ulike meninger om hvor stor plass nettbrett bør ha i skolen. En lærer uttrykker en kritisk holdning til den omfattende bruken av nettbrett, og understreker at de kun skal brukes til læringsformål. En annen lærer tillater også nettbrett til ikke-faglig bruk, i tråd med Erstad (2021) sin definisjon av digital kompetanseutvikling. Læreplanen i samfunnsfag inneholder tema som digitale ferdigheter, digitalt medborgerskap og kritisk tenkning som er relevant for disse fire lærerne som har elever med sitt eget nettbrett. Kritisk tenkende elever trekkes frem av lærerne som elever med gode digitale ferdigheter, samtidig som lærerne synes digitalt medborgerskap er vanskelig å definere. Elevtekstene avslører varierte holdninger til nettbrett i skolen. Noen elever foretrekker håndskrift, mens andre foretrekker nettbrett for tekstskriving. Noen elever nevner fordelen ved å kunne finne informasjon på internett, mens andre vektlegger muligheten for kommunikasjon som en fordel med å ha sitt eget nettbrett. This master's thesis explores the significance of tablets in schools, focusing on the tablet's impact on learning, teaching, and the development of digital citizenship. The Norwegian school system has been digitized, giving students access to digital resources for education. This digitalization places a responsibility on teachers to foster aspects such as digital citizenship. The purpose of the thesis is to investigate how teachers, working in schools where each student has their own tablet, perceive the role of tablets in education. The thesis is based on a qualitative analysis of four teacher interviews and thirty-two student texts.The analysis connects empirical findings to relevant theories to shed light on the research question. Results from the teacher interviews show that teachers use tablets to varying degrees, but all emphasize that learning must be the primary focus for tablets to be included in teaching. The participating teachers have different opinions on the extent to which tablets should be integrated into schools. One teacher expresses a critical view of the extensive use of tablets, emphasizing that they should only be used for educational purposes. Another teacher also allows tablets for non-academic use, in line with Erstad's (2021) definition of digital competence development. The social studies curriculum includes topics such as digital skills, digital citizenship, and critical thinking, which are relevant for these four teachers whose students have their own tablets. Teachers highlight that critically thinking students exhibit strong digital skills, while also finding the concept of digital citizenship difficult to define.The student texts reveal varied attitudes towards tablets in school. Some students prefer handwriting, while others favor tablets for writing. Some students mention the advantage of being able to find information on the internet, while others emphasize the communication opportunities provided by having their own tablet.